Springen naar inhoud

De sterke kracht

• Log in om te kunnen reageren

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2005 - 22:51

Hoe kan het dat de neutronen ervoor zorgen dat de protonen bij elkaar blijven?

Want ik las dat de sterke kracht sterk genoeg was om de electromagnetische kracht van de positief geladen protonen te over meesteren en zo een atoom kern bij elkaar houden door middel van neutronen.

er zou dan een groot kleuren veld ontstaat ,en dat bevat weer heel veel energie. en dan zouden er zomaar rare deeltjus kunnen ontstaan. wat niet gebeurt, hoe gaan die gluconen dan tewerk buiten een proton en neutron om?

En waarom zijn er neutronen nodig om de kern bij elkaar te houden?
ik heb bedacht dat het komt doordat de sterke kracht niet goed werkt tussen protonen zelf, omdat ze uit de zelfde deeltjes bestaan. en neutronen uit UDD. en dan kunnen de U's van de proton en de D's van de neutron kracht uitwisselen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bruce

Bruce

• >100 berichten
  • 200 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2005 - 13:59

Maar die sterke kernkracht heeft maar een bereik van 10^-15 m hè. Bij grote kernen zijn er dan toch neutronen nodig om het zaakje bij elkaar te houden.

Je laatste argument begrijp ik niet helemaal. Is het zo dat identieke quarks geen gluonen kunnen uitwisselen?

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 augustus 2005 - 16:01

http://www.xs4all.nl...sid_strong.html

Dit verklaart nog altijd niet waarom er neutronen nodig zijn.

Maar die sterke kernkracht heeft maar een bereik van 10^-15 m hè. Bij grote kernen zijn er dan toch neutronen nodig om het zaakje bij elkaar te houden

Het bereik kan kleiner zijn dan de kern. bv: deeltje A wisselt gluonen met B, B met C, C met D, D met E. Deze blijven bij elkaar door de sterke wisselwerking, hoewel de afstand van A tot E veel groter is dan 10^-15m.

w00tw00t

w00tw00t

• >100 berichten
  • 187 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2005 - 17:18

Volgens mij is het het volgende:

Protonen stoten elkaar af. De afstotende kracht neemt in het kwadraad af met de afstand. Doordat de neutronen "tussen" de protonen gaan zitten, wordt de onderlinge afstoting minder, waardoor de kern stabieler wordt..

wim600008149

wim600008149

• >250 berichten
  • 575 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2005 - 17:36

En waarom zijn er neutronen nodig om de kern bij elkaar te houden?

Protonen en neutronen worden in een atoomkern bij elkaar gehouden door mesonen, meerbepaald de zogenaamde pionen.

Pionen bestaan elk uit twee quarks (up en down). In protonen en neutronen zitten telkens drie quarks. De pionen zorgen voor de overdracht van de krachten tussen de protonen en de neutronen, die er voor moeten zorgen dat het hele boeltje bijeen blijft. Deze bindingskrachten zijn supersterk en ook noodzakelijk voor de stabiliteit van de neutronen zelf, aangezien een neutron uit mekaar valt (ik dacht na iets meer dan 10 minuten) als het zich niet in een atoomkern bevindt.

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 augustus 2005 - 17:56

Protonen en neutronen worden in een atoomkern bij elkaar gehouden door mesonen, meerbepaald de zogenaamde pionen.  

En waar haal je dit vandaan?
Ik heb nog nooit gehoord van pionen in een atoomkern.
Ik denk ook niet dat pionen een lang genoeg leven beschoren zijn.

wim600008149

wim600008149

• >250 berichten
  • 575 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2005 - 18:25

Googel eens op "pionen"...

PS : ik vermoed dat Pi-mesonen je meer zullen zeggen... :shock:

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 augustus 2005 - 18:58

De sites waar men over pionen spreekt als overdragers van de kernkracht, spreken niet over gluonen. Volgens mij is de 'piontheorie' een oudere theorie dan de 'gluontheorie'. Als je kijkt naar tabellen over de wisselwerkingen zie je altijd alleen maar 'gluonen' bij de sterke wisselwerking en geen 'pionen'. Maar ik ben toch niet zeker over dit.

wim600008149

wim600008149

• >250 berichten
  • 575 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2005 - 19:14

Zou best kunnen. Zeker als die piontheorie zo ongeveer minstens 10 jaar oud is, want hetgeen ik neerschreef over pionen heb ik nog van indertijd op de unief...

Misschien ben ik dus "achter op schema" (is dat hetzelfde als achterlijk?) Sorry in dat geval... :wink:

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 augustus 2005 - 19:22

Pionen op de wikipedia.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2005 - 18:16

Als mijn engels op pijl is (wat ik serieus betwijfel) dan staat daar nergens dat Pionen de neutronen en protonen in een kern bij elkaar houden.

ik vindt het een moie verklaring, maar dan is alles een grote aan elkaar ge glucoonde bende in een atoom kern. dus ga ik alsnog met het eerste antwoord mee wat ik eerder al zei, of weet iemand beter?

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2005 - 19:50

Ik was even eigenwijs. maar het is inderdaad met Pionen.
ik las het op
http://hyperphysics....ces/funfor.html
Maar als ik dit goed begrijp , met mijn engels wat me vaak in de steek laat, veranderen de protonen constant in neutronen en visaversa.

Was de nou?
In het 2e kopje staat het volgende plaatje

Geplaatste afbeelding

wat frapant. Waarom is mij nooit eerder vertelt dat een neutron een proton word en weer terug omdat ander het boeltje uit elkaar valt?

aaargh

aaargh

• >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2005 - 19:20

Dit kan niet. De enige wisselwerking die de smaak van quarks kan veranderen is de zwakke wisselwerking. Dit is letterlijk onmogelijk. Ik heb altijd gelezen dat ze gewoon gluonen uitwisselen en zo bij elkaar blijven.

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2005 - 21:45

Ja ik vindt het ook vreemd.
maar de protonen en neutronen wisselen onderling geen kracht.
Dus hoe komt het dan dat ze toch bij elkaar blijven, ik vindt het pionen verhaal toch wel aannemelijk geworden.

Kun je aangeven wat er precies niet ken in deze verklaring?

verder

Dit kan niet. De enige wisselwerking die de smaak van quarks kan veranderen is de zwakke wisselwerking

Ben je in de war? gluconen horen bij de sterke wisselwerking

Bruce

Bruce

• >100 berichten
  • 200 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2005 - 17:18

Dit kan niet. De enige wisselwerking die de smaak van quarks kan veranderen is de zwakke wisselwerking. Dit is letterlijk onmogelijk. Ik heb altijd gelezen dat ze gewoon gluonen uitwisselen en zo bij elkaar blijven.

Bij deze wisselwerking is het niet de smaak van quarks die verandert. Kijk goed naar het plaatje, de u en d quarks worden als het ware verwisseld. Dit is mogelijk gemaakt door gluonen. Handig die dingen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures