Ph vraagjes

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

Ph vraagjes

Hey mensen,

Ik heb binnen enkele dagen examen chemie en er zijn nog enkele vraagstukken die ik niet meteen vind.

1. In een potje waar 100ml water in zit voegt men 0,01 mol NH4-acetaat toe.

Wat is de ph?

NH4AC, ik dacht aan de formule van een amfolyt eventueel, aangezien NH4+ als zuur kan optreden en AC- als base.

Klopt dit?

2. In een potje waar 100ml water in zit voegt men 1 mol Fe(OH)2 toe.

Wat is de ph?

Kan dit 7 zijn? Aangezien Fe2+ de ph niet beïnvloedt en (OH)2 even basisch is als water...

Klopt dit?:s

3. In een potje waar 100ml water in zit voegt men 0,01 mol NaBr toe.

Wat is de ph?

Na+ komt van de sterke base NaOH dus dit beïnvloedt de ph al niet.

Br- is een zwakke base.

Dus de formule wordt: POH = - log (0,001) ? --> Ph = 14-Poh

Klopt dit?

4. O,25 liter 0,1M NaF en 0,15 liter 0,01M Mg(NO3)2 worden gemengd met elkaar. Wat is de concentratie Mg-ion en fluoride?

Is dit gewoon voor Mg-ion: (0,25 . 0,1)/ 0,4 ? en voor F-: (0,15 . 0,01)/ 0,4?

Iemand die me hier even mee kan helpen?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Ph vraagjes

jaycutler schreef:1. In een potje waar 100ml water in zit voegt men 0,01 mol NH4-acetaat toe.

Wat is de ph?

NH4AC, ik dacht aan de formule van een amfolyt eventueel, aangezien NH4+ als zuur kan optreden en AC- als base.

Klopt dit?
Hier ben ik niet helemaal zeker over, maar het lijkt me dat het zwak zure ammoniumion zal reageren met de zwakke base CH3COO- (ofwel Ac-). Hieruit volgt een evenwichtsvergelijking die geen invloed heeft op de pH.

Een ander deel zal reageren met water. En ook het gevormde azijnzuur (CH3COOH) en NH3 zullen optreden als respectievelijk zwak zuur en zwakke base met water. Ik weet hier niet precies welk evenwicht we moeten nemen.
jaycutler schreef:2. In een potje waar 100ml water in zit voegt men 1 mol Fe(OH)2 toe.

Wat is de ph?

Kan dit 7 zijn? Aangezien Fe2+ de ph niet beïnvloedt en (OH)2 even basisch is als water...

Klopt dit?:s
Je voegt OH--ionen toe aan je oplossing, dus dan wordt je oplossing basischer. Bereken hoeveel mol OH- je in je 100 mL hebt, bepaal de pOH en bepaal daarna de pH.
jaycutler schreef:3. In een potje waar 100ml water in zit voegt men 0,01 mol NaBr toe.

Wat is de ph?

Na+ komt van de sterke base NaOH dus dit beïnvloedt de ph al niet.

Br- is een zwakke base.

Dus de formule wordt: POH = - log (0,001) ? --> Ph = 14-Poh

Klopt dit?
Br- is inderdaad een zwakke base. Zelfs zo zwak (zie BINAS T49 of vergelijkbaar) dat het geen invloed heeft op de pH van je oplossing (denk aan het geconjugeerde sterke zuur HBr).
jaycutler schreef:4. O,25 liter 0,1M NaF en 0,15 liter 0,01M Mg(NO3)2 worden gemengd met elkaar. Wat is de concentratie Mg-ion en fluoride?

Is dit gewoon voor Mg-ion: (0,25 . 0,1)/ 0,4 ? en voor F-: (0,15 . 0,01)/ 0,4?
Bereken hoeveel mol fluor- en magnesiumionen in je oplossing zitten. Treden er onderling reacties op? Wat is de uiteindelijke concentratie per volume?

Voor de volgende keer: plaats alsjeblieft maar 1 vraag in een topic. Dit maakt het afhandelen ervan een stuk sneller en minder verwarrend voor de erop volgende conversatie.

Berichten: 13

Re: Ph vraagjes

JohnB schreef:Hier ben ik niet helemaal zeker over, maar het lijkt me dat het zwak zure ammoniumion zal reageren met de zwakke base CH3COO- (ofwel Ac-). Hieruit volgt een evenwichtsvergelijking die geen invloed heeft op de pH.

Een ander deel zal reageren met water. En ook het gevormde azijnzuur (CH3COOH) en NH3 zullen optreden als respectievelijk zwak zuur en zwakke base met water. Ik weet hier niet precies welk evenwicht we moeten nemen.

Je voegt OH--ionen toe aan je oplossing, dus dan wordt je oplossing basischer. Bereken hoeveel mol OH- je in je 100 mL hebt, bepaal de pOH en bepaal daarna de pH.

Br- is inderdaad een zwakke base. Zelfs zo zwak (zie BINAS T49 of vergelijkbaar) dat het geen invloed heeft op de pH van je oplossing (denk aan het geconjugeerde sterke zuur HBr).

Bereken hoeveel mol fluor- en magnesiumionen in je oplossing zitten. Treden er onderling reacties op? Wat is de uiteindelijke concentratie per volume?

Voor de volgende keer: plaats alsjeblieft maar 1 vraag in een topic. Dit maakt het afhandelen ervan een stuk sneller en minder verwarrend voor de erop volgende conversatie.
Ok, geen probleem en bedankt voor de hulp. :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Ph vraagjes

Azijnzuur is een sterker zuur dan het ammoniumion. Bij het oplossen van ammoniumacetaat zal dus geen zuur-basereactie tussen beide ionen optreden.

Ik krijg trouwens uit de redenering die je volgt bij (2) en (3) de indruk dat je een aantal zaken met betrekking tot zuren en basen nog niet in de vingers hebt, c.q. dat je nog eens goed in je boek moet kijken.

Bij (3) stel je

- Na+ is afkomstig van de sterke base NaOH. Niet juist, het is in deze reactie afkomstig van NaBr

- Het beïnvloedt de pH niet. Dat is in dit geval zeker zo, maar heeft totaal niets te maken met het feit dat NaOH een sterke base is. In tegendeel, het oplossen van een sterke base beïnvloedt de pH altijd.

Bij (2) stel je

(OH)2 is even sterk als water. Ten eerste heb je niet te maken met (OH)2, maar met OH- ionen. De 2 betekent dat er in 1 mol Fe(OH)2 2 mol OH- ionen voorkomen. Ten tweede is het OH- ion niet even sterk als water. OH- is een sterke base, en vormt een zuur-basekoppel met H2O.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Ph vraagjes

Azijnzuur is een sterker zuur dan het ammoniumion. Bij het oplossen van ammoniumacetaat zal dus geen zuur-basereactie tussen beide ionen optreden.


Deze redenering klopt niet volgens mij. CH3COO- is een zwakke base en reageert met water ondanks dat het geconjugeerde azijnzuur een sterker zuur is dan water.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Ph vraagjes

Natuurlijk gaat die redenering wel op. We hebben op de middelbare school al geleerd: Als je een zwak zuur en een zwakke base bijeenvoegt , dan verloopt de reactie alleen als het geconjugeerde zuur en de geconjugeerde base die daarbij ontstaan zwakker zijn dan die je al had.

Inderdaad reageren zwakke basen zoals Ac- met H2O, en daarbij ontstaat een kleine hoeveelheid OH-. Maar, en dat is heel belangrijk: daarbij gaat het om ruim 55 mol/L H2O, en een fractie <1% van de base die daadwerkelijk wegreageert. De enige reden dat je deze reactie beschouwt is dat je geïnteresseerd bent in de kleine hoeveelheid OH- die erbij ontstaat. Je wil immers vaak de pH berekenen. Maar ook bij dat soort berekeningen zeg je in feite dat de reactie niet verloopt. Je verwaarloost normaal gesproken immers de hoeveelheid HAc die ontstaat, en berekent de [OH-] volgens [OH-] = (Kb * Cb)1/2.

En hier hebben we het over een zuur en een base bij nog lagere concentraties.

Leid zelf maar eens af wat de evenwichtsconstante is voor de reactie

NH4+ + Ac- <--> NH3 + HAc

en beslis dan waar dit evenwicht precies zal liggen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Ph vraagjes

Maar, en dat is heel belangrijk: daarbij gaat het om ruim 55 mol/L H2O [...]


Die zag ik even over het hoofd inderdaad. Duidelijk nu.

Reageer