Enthalpie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 478

Enthalpie

Hallo, ik heb volgende oefening opgekregen die ik niet zo goed begrijp.

Bij verhitten van CaCO3 ontstaat er CaO (s) en CO2. Hoeveel Kj is er nodig om 0,02 mol koolstofdioxide te bereiden?

Nu weet ik niet goed hoe dat ik verhitten moet bekijken, dat is toch niet verbranden, maar moet je dan wel een verbrandingsreactie schrijven?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Enthalpie

Prot schreef:Bij verhitten van CaCO3 ontstaat er CaO (s) en CO2. Hoeveel Kj is er nodig om 0,02 mol koolstofdioxide te bereiden?

Nu weet ik niet goed hoe dat ik verhitten moet bekijken, dat is toch niet verbranden, maar moet je dan wel een verbrandingsreactie schrijven?
Je moet uitgaan van CaCO3 --> CaO + CO2. Dus geen vebranding maar een dissociatie.

Het is kJ en geen Kj.

Berichten: 478

Re: Enthalpie

thermo1945 schreef:Je moet uitgaan van CaCO3 --> CaO + CO2. Dus geen vebranding maar een dissociatie.

Het is kJ en geen Kj.


Dat begrijp ik niet goed, moet ik nu CaCO3 dissocieren?

Bedoel je dan: Ca+ + C 2- + O2- ?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Enthalpie

Je moet de vormingsenthalpie gebruiken, dat is de gemakkelijkste weg.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 478

Re: Enthalpie

Je moet de vormingsenthalpie gebruiken, dat is de gemakkelijkste weg.
Ja, dat vind ik inderdaad ook de gemakkelijkste weg. Maar dat lukt me niet goed, ik probeer het via de verklaring van de wet van Hess:

CaC03 :eusa_whistle: Ca + C + (3/2) O2

2CaO ](*,) 2 Ca + O2

--------------------------------------------------------

C + O2 ](*,) CO2

Nu wil ik proberen tot de vormingsenthalpie te komen van CO2, maar dat lukt me niet, kan je me misschien een hint geven?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Enthalpie

Nu wil ik proberen tot de vormingsenthalpie te komen van CO2, maar dat lukt me niet, kan je me misschien een hint geven?


Opzoeken...
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 478

Re: Enthalpie

Opzoeken...


We hebben een tabel in de cursus met daar de vormingsenthalpieen van bepaalde stoffen en voor CO2 staat er -394 Kj/mol. Maar het is de bedoeling dat we zelf aan deze vormingsenthalpie komen en ik loop vast in de oefening. - 394 Kj is de enthalpie voor 1 mol, moet ik dan voor 0,02 mol delen door 50?

Reageer