Springen naar inhoud

Evenwichtsligging bij stoelconformaties

• Log in om te kunnen reageren

Jezzz

Jezzz

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2010 - 22:04

Hey !
Ik heb weer een vraagje bij volgende oefening :

bereken de evenwichtsligging voor onderstaande structuur bij 27
een cyclohexaan met een t-butyl op positie 1 en OH op positie 4

(delta G (t-Bu)=20.9 kj/mol, delta G (Ph) = 12.9 kJ/mol en delta G (OH) = 2.9 kJ/mol, gasconstante = 8.31 J/mol K)

Ik weet dat de bevoordeelde conformatie diegene is waar de t-butyl groep equatoriaal staat en de hydroxylgroep axiaal. Dit is de bevoordeelde conformatie. Maar nu weet ik niet goed hoe ik de evenwichtsligging moet bepalen ? Is dit hetzelfde als de evenwichtsconstante bepalen volgens DeltaG= -RTlnK of is het de Delta G berekenen voor de bevoordeelde conformatie? In ieder geval vraag ik me af hoe je de delta G berekend.
De delta G waarden die gegeven zijn, zijn de energieen die nodig zijn om van equatoriale naar axiale positie te gaan toch ?
Dus om de Delta G te bepalen ( zowel in formule voor K te bepalen ) moet je dan bijvoorbeeld voor de bevoordeelde conformatie gwn 2.9kj/mol nemen omdat deze in axiale positie komt te staan ? Ik weet gewoon niet goed wat je moet gebruiken...

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jezzz

Jezzz

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2010 - 23:48

Hey !
Ik heb weer een vraagje bij volgende oefening :

bereken de evenwichtsligging voor onderstaande structuur bij 27
een cyclohexaan met een t-butyl op positie 1 en OH op positie 4

(delta G (t-Bu)=20.9 kj/mol, delta G (Ph) = 12.9 kJ/mol en delta G (OH) = 2.9 kJ/mol, gasconstante = 8.31 J/mol K)

Ik weet dat de bevoordeelde conformatie diegene is waar de t-butyl groep equatoriaal staat en de hydroxylgroep axiaal. Dit is de bevoordeelde conformatie. Maar nu weet ik niet goed hoe ik de evenwichtsligging moet bepalen ? Is dit hetzelfde als de evenwichtsconstante bepalen volgens DeltaG= -RTlnK of is het de Delta G berekenen voor de bevoordeelde conformatie? In ieder geval vraag ik me af hoe je de delta G berekend.
De delta G waarden die gegeven zijn, zijn de energieen die nodig zijn om van equatoriale naar axiale positie te gaan toch ?
Dus om de Delta G te bepalen ( zowel in formule voor K te bepalen ) moet je dan bijvoorbeeld voor de bevoordeelde conformatie gwn 2.9kj/mol nemen omdat deze in axiale positie komt te staan ? Ik weet gewoon niet goed wat je moet gebruiken...

Alvast bedankt!

OH EN T-butyl staan in CIS vergeten te melden sorry!
Is het zo : de t-butygroep gaat in equatoriaal de energie verlagen met -20,9kj/mol en de OH groep verhogen doordat hij axiaal staat dus + 2,9kj/mol. Dus delta G = -20,9 +2,9 = -18kj/mol en dan deze waarde invullen in Delta g = -RTlnK en daaruit K dan halen ? is dit de goeie manier van handelen of zit ik nog ergens fout?

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8788 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 januari 2010 - 01:03

Volgens mij doe je dat wel goed zo - de verhouding tussen de conformaties neemt toe naarmate hun energieverschil groter is, of de ln(temperatuur) kleiner is.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures