Xtc als middel bij een therapieresistente post-traumatische stressstoornis?

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Xtc als middel bij een therapieresistente post-traumatische stressstoornis?

Een pilootstudie (21 deelnemers) toont aan dat het zeker de moeite is om na te gaan of XTC (MDMA) kan helpen bij een therapieresistente PTSS.


PTSS staat voor post-traumatische stressstoornis. Kort gezegd komt een PTSS hier op neer:
De aandoening ontstaat als gevolg van ernstige stressgevende situaties, waarbij sprake is van levensbedreiging, ernstig lichamelijk letsel of een bedreiging van de fysieke integriteit.

De symptomen zijn herbeleving (nachtmerries of flashbacks), vermijding van herinneringen of emotionele uitschakeling hiervan, klinische depressie, ernstige prikkelbaarheid met slaapstoornissen, extreme spanning als gevolg van bepaalde prikkels, irritatie en hevige schrikreacties. Het is ook mogelijk dat de persoon symptomen van andere psychische aandoeningen vertoont. Van PTSS is sprake wanneer de symptomen langer dan een maand duren.
uit Wikipedia


De studie toonde aan dat 85% van de mensen met een therapieresistente PTSS herstelden als ze XTC toegediend kregen samen met psychotherapie. Van diegenen die enkel psychotherapie kregen én een placebo, herstelde maar 15%.

Het gaat om een veel te kleine groep om al uitspraken te doen over het effect van XTC bij PTSS, maar er zijn alvast verdere onderzoeken gepland in Zwitserland en Israël.
Post-traumatic stress disorder-PTSD-can linger years after someone has experienced or witnessed something extremely upsetting. It may be accompanied by panic attacks, flashbacks, and nightmares, and it can be fiendishly difficult to treat. But experimental types of treatment could soon lend a hand.



In a pilot study, South Carolina psychiatrist Michael Mithoefer is targeting PTSD with a controversial drug: methylenedioxymethamphetamine, or MDMA, commonly known as Ecstasy. He gave MDMA, along with psychotherapy, to 21 participants who had developed treatment-resistant PTSD as a result of experiences with crime or war.



Only 15 percent of the MDMA-treated subjects continued to experience PTSD afterward, as opposed to 85 percent of the subjects who received psychotherapy with a placebo. Mithoefer considers the findings especially notable given that 20 of the 21 participants had previously failed to obtain relief from FDA-approved treatments.

...
uit: Treating Agony with Ecstasy

Er werd onlangs trouwens al een studie gepubliceerd over de mogelijke (!) werkingsmechanismen van XTC bij PTSS. Voor de geïnteresseerden: de abstract vind je hier: Journal of Psychopharmacology, Vol. 23, No. 4, 389-391 (2009), DOI: 10.1177/0269881109102787


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Xtc als middel bij een therapieresistente post-traumatische stressstoornis?

Dat XTC helpt tegen PTSS is een schot voor open doel, omdat XTC onder andere zorgt voor een euforisch gevoel en een energiek gevoel. Het wordt ook wel gebruikt door mensen die in een dip zitten en dat is waar mensen met PTSS zeker last van hebben. Als mensen met PTSS uit die dip zijn gekomen zijn ze al goed op weg naar herstel.
Wetenschap is een opeenvolging van mislukkingen waarbij je iets nieuws ontdekt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Xtc als middel bij een therapieresistente post-traumatische stressstoornis?

Dat XTC helpt tegen PTSS is een schot voor open doel, omdat XTC onder andere zorgt voor een euforisch gevoel en een energiek gevoel. Het wordt ook wel gebruikt door mensen die in een dip zitten en dat is waar mensen met PTSS zeker last van hebben. Als mensen met PTSS uit die dip zijn gekomen zijn ze al goed op weg naar herstel.
Maar met deze redenering zou elk product dat opwekkend is, definitef moeten helpen tegen PTSS. Ik denk dan aan Cocaïne, Amfetamines ed. en dat zal vermoedelijk toch niet het geval zijn?

Verder is dit dan nog helemaal geen garantie dat het positieve effect zou blijven voortduren eens de XTC is 'uitgewerkt', zeg maar... Er komt wel vaker een serieuze 'kater' voor na inname van XTC en die zou dan evengoed, volgens jouw redenering, ertoe kunnen leiden dat ze zich net slechter gaan voelen.


Los van dit alles: Ik hoop dat het niet de bedoeling is van die studies dat die patiënten er een probleem bij krijgen: dus, dat ze er een XTC-verslaving bij hebben gekregen, die hen dan wel tijdelijk (!) euforischer maakt, maar hen nadien een serieuze 'kater' bezorgt én een hen afhankelijk maakt.

Nu, ik heb er eigenlijk best wel voldoende vertrouwen in dat dit toch goed zal worden opgevolgd...


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Xtc als middel bij een therapieresistente post-traumatische stressstoornis?

XTC is lichamelijk niet verslavend, het risico op (psychologische) verslaving is dus relatief klein. Zeker wanneer dit in een gecontroleerde omgeving met medicinale context tijdens psychotherapie wordt gebruikt.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Xtc als middel bij een therapieresistente post-traumatische stressstoornis?

XTC is lichamelijk niet verslavend, het risico op (psychologische) verslaving is dus relatief klein.
Is daar al eensgezindheid over dat het fysisch niet verslavend is? Ik meen me te herinneren dat er daar nog discussie over was, tot een tijd geleden, maar ik kan het zeker verkeerd voor hebben aangezien ik niet echt de evoluties hierover volg.
Zeker wanneer dit in een gecontroleerde omgeving met medicinale context tijdens psychotherapie wordt gebruikt.
Akkoord!


Een mooie aanvulling trouwens, is de volgende redelijk recente review die ook aandacht heeft voor de mogelijke nadelen ervan. Of beter: wat de mogelijke valkuilen zijn en waar nog verder onderzoek rond nodig is.

The psychotherapeutic potential of MDMA (3,4-methylenedioxymethamphetamine): an evidence-based review (Parrott, Psychopharmacology (2007) 191:181–193 DOI 10.1007/s00213-007-0703-5)

En waar ik ook het volgende uithaal:
Post-MDMA rebound phenomena: Neurochemical depletion in the days afterwards may lead to tiredness, irritability, depression, and wider psychobiological distress; individuals with psychiatric predisposition factors may be more susceptible to these rebound/recovery problems.

Stimulant drug abreactions in psychiatric patients: The use of CNS stimulants is inadvisable in many psychiatric conditions since adverse symptoms may be increased; amphetamine provides a neurochemical model for psychosis; MDMA may stimulate the release of problematic psychiatric material; stimulant drug abreactions can occur in various situations, including MDMA-assisted psychotherapy

...

Later, it was suggested that MDMA might be part useful in the initial treatment of suicidal depression—due to its rapid action. Surprisingly, there was minimal discussion about the potential adverse effects during the neurochemical rebound period. This could be a serious problem in suicidal depression, as an increase in depressive ideas and suicidal thoughts might occur during the post-MDMA recovery period (Curran et al. 2004; Parrott and Lasky 1998). Hence, MDMA could heighten the risk of suicide afterwards in susceptible individuals.
Die reboundeffecten zouden dus evengoed nadelig kunnen zijn voor de patiënten. Al zal dit hier, in de studie over PTSS, vermoedelijk geen echt probleem zijn geweest...


Het blijft in elk geval een interessant gegeven dat XTC mogelijk de effecten van psychotherapie versterkt bij PTSS.


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Xtc als middel bij een therapieresistente post-traumatische stressstoornis?

In het verlengde daarvan, als het gaat om de halucinogene effecten van MDMA, hoe vallen psylocibine en LSD hier eventueel in te passen?


Ik meen me te herinneren dat er ooit sprake van is geweest om LSD bij psychotherapie te gebruiken hoewel dat erg ver weg gestopt zit.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 12.262

Re: Xtc als middel bij een therapieresistente post-traumatische stressstoornis?

Wellicht berust dat vooral op een soort fictieve scheiding tussen drugs in legaal en illegaal.


Klinisch lijkt het me lastig hard te maken dat bijv xtc een groter risico kent dan pakweg benzodiazepines, terwijl men in het algemeen iets als xtc als veel ingrijpender zal beschouwen als het behandelopties betreft. Wellicht is dat iets om losser te laten - iets dat werkt als street drug kan natuurlijk ook best klinische toepassing hebben en vice versa.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Xtc als middel bij een therapieresistente post-traumatische stressstoornis?

Wouter_Masselink schreef:In het verlengde daarvan, als het gaat om de halucinogene effecten van MDMA, hoe vallen psylocibine en LSD hier eventueel in te passen?


Ik meen me te herinneren dat er ooit sprake van is geweest om LSD bij psychotherapie te gebruiken hoewel dat erg ver weg gestopt zit.

Als XTC al een halucinogeen effect heeft zal dat zeker niet de werking zijn van XTC waar ze in dit artikel op doelen. Halucinerende middelen zoals LSD kunnen zelfs het tegenovergestelde effect bewerkstelligen.


Bron effecten XTC: http://www.unitydrugs.nl/mdma.php
Wetenschap is een opeenvolging van mislukkingen waarbij je iets nieuws ontdekt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Xtc als middel bij een therapieresistente post-traumatische stressstoornis?

Als XTC al een halucinogeen effect heeft zal dat zeker niet de werking zijn van XTC waar ze in dit artikel op doelen.
De literatuur wijst toch ook op hallucinogene effecten van XTC.

Zie bv. de volgende review: (jammer genoeg kan ik niet kopiëren en plakken uit de tekst): op pag. 151:

'Commonly reported presentations were... auditory and/ or visual hallucinations (11/25 studies) and paranoid delusions or psychosis...'

uit: The harmful health effects of recreational ecstasy: a systematic review of observational evidence (Rogers et all.), Health Technology Assessment 2009; Vol. 13: No. 6


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Xtc als middel bij een therapieresistente post-traumatische stressstoornis?

De studie toonde aan dat 85% van de mensen met een therapieresistente PTSS herstelden als ze XTC toegediend kregen samen met psychotherapie. Van diegenen die enkel psychotherapie kregen én een placebo, herstelde maar 15%.
Hoe lang is het herstel opgevolgd?


Edit: en wat waren de criteria om de patiënten therapie-resistent te noemen?

Dat XTC helpt tegen PTSS is een schot voor open doel, omdat XTC onder andere zorgt voor een euforisch gevoel en een energiek gevoel. Het wordt ook wel gebruikt door mensen die in een dip zitten en dat is waar mensen met PTSS zeker last van hebben. Als mensen met PTSS uit die dip zijn gekomen zijn ze al goed op weg naar herstel.
Los van wat Dido al zei: PTSS bestaat uit méér dan een dip of depressieve gevoelens t.g.v. een trauma. Als ze als depressief manifesteren is dat deels gelegen aan de herinneringen, beelden, gevoelens die hen overvallen en die soms als invasief (alsof ze hen van buitenaf worden opgedrongen) ervaren worden.

Maar met deze redenering zou elk product dat opwekkend is, definitef moeten helpen tegen PTSS. Ik denk dan aan Cocaïne, Amfetamines ed. en dat zal vermoedelijk toch niet het geval zijn?
Was er een 110-tal jaar geleden niet een psycholoog die met cocaïne experimenteerde? :eusa_whistle:

XTC is lichamelijk niet verslavend, het risico op (psychologische) verslaving is dus relatief klein. Zeker wanneer dit in een gecontroleerde omgeving met medicinale context tijdens psychotherapie wordt gebruikt.
Dat werd een aantal jaar terug ook over cannabis gezegd, en daar is men ondertussen serieus van teruggekomen. Er bestaat nog altijd serieus de neiging om te denken dat middelen die geen duidelijke fysieke afhankelijkheid creëren als "weinig verslavend" worden gezien, terwijl psychologische verslaving dezelfde effecten kan hebben. Ik heb daar in mijn omgeving ook genoeg voorbeelden van gezien. En nicotine is ook op reletief korte termijn uit het lichaam verdwenen, maar rokers hebben het toch behoorlijk lang lastig om te stoppen.


Aan de andere kant (geparafraseerd):

Patient: You're prescribing me cigarettes? Aren't they adictive and dangerous?

Dr. House: Yes, but all my drugs are addictive and dangerous.

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Xtc als middel bij een therapieresistente post-traumatische stressstoornis?

Los van wat Dido al zei: PTSS bestaat uit méér dan een dip of depressieve gevoelens t.g.v. een trauma. Als ze als depressief manifesteren is dat deels gelegen aan de herinneringen, beelden, gevoelens die hen overvallen en die soms als invasief (alsof ze hen van buitenaf worden opgedrongen) ervaren worden.


Ik doelde ook op het feit dat het helpt en niet dat de dip het enige probleem is waar die mensen mee kampen.
Wetenschap is een opeenvolging van mislukkingen waarbij je iets nieuws ontdekt.

Berichten: 12.262

Re: Xtc als middel bij een therapieresistente post-traumatische stressstoornis?

Er bestaat nog altijd serieus de neiging om te denken dat middelen die geen duidelijke fysieke afhankelijkheid creëren als "weinig verslavend" worden gezien, terwijl psychologische verslaving dezelfde effecten kan hebben.


Wat heet psychologische verslaving? Daarvan zou je ook wel kunnen spreken bij verslavingen die helemaal niets met het innemen van een of andere stof voldoen, bijvoorbeeld mensen die continu op balpennen kauwen... verslaafd aan plastic of inkt zullen ze niet zijn, maar toch :eusa_whistle:
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Xtc als middel bij een therapieresistente post-traumatische stressstoornis?

Ik doelde ook op het feit dat het helpt en niet dat de dip het enige probleem is waar die mensen mee kampen.
Dat kon ik uit je bericht niet opmaken. Je stelde dat éénmaal ze uit de dip zijn, ze goed op weg zijn naar herstel. Ik betwijfel of het zo eenvoudig is.


Wat heet psychologische verslaving? Daarvan zou je ook wel kunnen spreken bij verslavingen die helemaal niets met het innemen van een of andere stof voldoen, bijvoorbeeld mensen die continu op balpennen kauwen... verslaafd aan plastic of inkt zullen ze niet zijn, maar toch ](*,)
:eusa_whistle: Oké, maar ik bedoel dat de gedragsmatige manifestatie van "psychologische" afhankelijkheid niet veel hoeft te verschillen van duidelijke lichamelijke afhankelijkheid van het middel, en dat men de neiging heeft om te zeggen dat het niet verslavend is omdat het middel van zichzelf niet die lichamelijke reactie uitlokt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Xtc als middel bij een therapieresistente post-traumatische stressstoornis?

Hoe lang is het herstel opgevolgd?
Jammer genoeg is dit niet terug te vinden in het gepubliceerde berichtje. Maar het is zeker een relevante vraag die je stelt, dat getuigt ook de bovenvermelde review:
...The post-ecstasy/MDMA recovery period is often called the ‘midweek blues’ by recreational users. Curran and Travill (1997) noted reduced moods 5 days after taking recreational ecstasy, with several of their participants reporting Beck depression inventory scores within the clinical range. In another prospective study, Parrott and Lasky (1998) found that self-rated sadness and unsociability were significantly increased 2 days after taking Ecstasy/ MDMA, but returned to baseline values within a week. Curran et al. (2004) documented a significant increase in self-rated aggression and depression 4 days after taking Ecstasy/MDMA, and again, these values had returned to normal after 7 days. It is not just mood states which are adversely affected. On a behavioral task, Curran et al. (2004) found a significantly greater aggressiveness bias at the mid-week session. O’Regan and Clow (2004) found a significant decrease in pain threshold (i.e., more pain) during the recovery period. Turner et al. (1998) reported that appetite and food intake were significantly reduced for several days after Ecstasy. To summarize, acute MDMA is followed by a period of neurochemical recovery when many different psychobiological indices of well-being are impaired (Table 2). The concern is that this period may lead to enhanced psychiatric distress especially in susceptible individuals.


An important question is whether taking MDMA leads to any longer term changes in well-being. Greer and Tolbert (1986) noted that several of their participants described enduring benefits, with more positive outlooks, feelings of personal strength, and a greater awareness of being alive; examples of these beneficial changes were given in the first section. However, negative changes were also noted, including the recurrence of anxiety symptoms in someone who had previously suffered from clinical anxiety (details later). This mixture of positive and negative outcomes is also evident in recreational Ecstasy/MDMA users. Rodgers et al. (2006) surveyed 157 recreational users about any negative or positive changes they would attribute to ecstasy use. Content analysis revealed several themes. Around 38% of the sample reported an improved outlook on life: ‘Became more open minded, happy, friendly, positive about life’. Other beneficial themes, reported by smaller proportions of the sample, were greater understanding of the self and increased sociability. The main negative theme to emerge, reported by 32% of the sample, was psychological problems: ‘Depression—anxiety about stupid things—paranoia’. Other negative themes, reported less frequently, included social distress and physical problems such as thermal stress and reduced sex drive. One limitation with all these findings is that their duration was often unclear (Greer and Tolbert 1986; Rodgers et al. 2006). Future research should focus on how long these positive and negative changes endure over time.
Edit: en wat waren de criteria om de patiënten therapie-resistent te noemen?
In het onderzoeksplan van de studie, goedgekeurd door de FDA, vind ik het volgende daarover:
Participants will be unpaid individuals, male or female, ages 18 through 70, who have been diagnosed with current PTSD using DSM-IV criteria, including a score of 50 or above on the Clinician-Administered PTSD Scale (CAPS), a recognized measure of PTSD severity. PTSD was selected for study because it is among the most debilitating of conditions for which there is evidence that MDMA may be effective. There are only two FDA-approved treatment for PTSD (e.g., Zoloft and Paxil) and these treatments are not effective in all patients. There is therefore a substantial need for improved treatments for this debilitating and degenerative illness.



We will recruit only individuals who have failed to achieve remission after treatment with a selective serotonin reuptake inhibitor after at least three months, and after receiving psychotherapy lasting for at least six months, with at least twelve psychotherapy sessions in the course of treatment. Our intention is to recruit participants who, aside from having treatment-resistant PTSD, are physically healthy, as confirmed by detailed medical evaluation, and will not be posed untoward risks by exposure to MDMA. Because of the high co-morbidity of mood and anxiety disorders among people with PTSD, it is necessary to include individuals with these additional diagnoses (excluding bipolar affective disorder). As discussed below, we will only include persons who are not taking or can be safely withdrawn from other prescription medications that might present difficult-to-evaluate risks of drug-drug interaction and that might confound any findings of therapeutic benefit.
uit: Current version of Dr. Michael Mithoefer's MDMA/PTSD study protocol

Aan de andere kant (geparafraseerd):

Patient: You're prescribing me cigarettes? Aren't they adictive and dangerous?

Dr. House: Yes, but all my drugs are addictive and dangerous.
De grens tussen een aantal medicatie en drugs is inderdaad flinterdun...

Wat ik trouwens niet wist, maar ik in m'n zoektocht ben tegengekomen, is dat XTC blijkbaar in de jaren '60 en '70 volop gebruikt werd in de psychotherapie. Aangezien het een middel was om mensen zonder angst iets te laten door-leven... (zie daarvoor het filmpje op http://www.youtube.com/user/teleomorph)

Of:
...MDMA was first brought to public attention through Dr. Alexander Shulgin in the 1960s who recommended it for use in certain therapy sessions, naming the drug 'window' (he discovered it while searching for compounds that might have a similar psychoactive effect as other compounds contained in nutmeg). It was widely used therapeutically by US psychotherapists (especially on the West Coast) because of its empathogenic effects until its criminalization in the late 1980s, and a small number of therapists continue to use it in their practices today. (See below for 2001 FDA approval and DEA licensing for use in patients with post-traumatic stress disorder.)...
uit: http://www.psychoactive.org.uk/ecstasy/history.htm


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer