Springen naar inhoud

Ontbinden van lijken in de ruimte

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 10 augustus 2005 - 08:38

Hallo,

laatst(mei) had ik een een vraag voor m'n lerares biologie.Iedereen weet dat er in het heelal buiten hemelichamen niets valt te bespeuren:er is niets.Hier op aarde is er zuurstof, en andere chemische stoffen.Als een levend wezen sterft, zullen zijn resten gaan ontbinden en vervolgens tot de eenvoudigste stoffen gereduceerd worden.,allemaal dankzij zuurstof en andere gassen.Gebeurt dit ook in de ruimte?

jurggen

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Cassanne

Cassanne

• >1k berichten
  • 1349 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 augustus 2005 - 09:06

Hmm. Bijvoorbeeld een astronaut zonder ruimtepak? Celafbraak zou denk ik nog wel gedeeltelijk plaatsvinden. Misschien een beetje rotting. Het hangt er van af hoe snel je bevriest in een bijna-vacuum. Als de temperatuur onder de nul grade daalt zal de biologische afbraak stoppen.

Teruggebracht tot elementen wordt je dan alleen nog wanneer je te dicht bij een zon komt, denk ik.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

coats001

coats001

• >25 berichten
  • 61 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2005 - 14:06

Of het lijk bevriest hangt af van of het zich in de schaduw een planeet bevind en zijn afstand tot de zon.
Stel dat het zich op een zelfde afstand als de aarde van de zon bevind dan zal in geval het zich niet de schaduw van de aarde bevind zeker niet bevriezen.
Integendeel. Het zal zeek snel opwarmen en waarschijnlijk ontploffen. Het zal zeer waarschijnlijk niet verbranden, te weining zuurstof.
De stukjes ontplofte "resten" zullen zeer snel uitdrogen, vanwege de hoge tempartuur en de lage druk waardoor als het water zal verdampen. Dus kunnen dan niet rotten want de microorganisme hebben water nodig om hun rottings processen te kunnen uitvoeren.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 augustus 2005 - 16:37

En zo creeŽrd men dus 'mummy's in space'
"Meep meep meep." Beaker

• Gast

Geplaatst op 10 augustus 2005 - 19:08

Het komt er dus op neer dat een dood lichaam niet kan ontbinden in de ruimte...Maar ziiten er ins ons lichaam ook geen anaroibe organismen die dus zuurstof afhankelijk zijn?

jurggen

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 augustus 2005 - 19:52

je bedoeld denk ik aŽrobe organismen?

Hoeveel zuurstof tref je in je lichaam aan? de hoeveelheid opgeloste zuurstof in je bloed is minimaal. De hoeveelheid zuurstof die aan hemoglobine bind is een totaal ander verhaal. Echter aŽrobe organismen kunnen geen zuurstof van hemoglobine halen.
"Meep meep meep." Beaker

• Gast

Geplaatst op 11 augustus 2005 - 19:09

Maar deze zijn dan toch zuurstof anafhankelijk?Heb ik het verkeer voor mischien...

jurggen

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 augustus 2005 - 19:27

AŽrobe bacterien zijn zuurstof afhankelijk en zetten dus zuurstof samen met andere stoffen om in energie. AnaŽrobe bacterien zetten geen stoffen om in andere stoffen mbv zuurstof en kunnen dus energie produceren zonder zuurstof.

Ik denk dat een lijk in de ruimte niet zal ontbinden. In de ruimte is het practisch 3K, en dus zal geen bacterie kunnen functioneren. Verder is er geen zuurstof en bijna alle bacterien die met een astronaut mee zouden kunnen gaan zijn aŽrobe bacterien. AnaŽrobe bacterien zijn meestal niet waar de astronaut was tijdens zijn leven, omdat die op plekken zijn waar geen zuurstof is, en astronauten zijn daar meestal niet te vinden. (Wel dus in de ruimte, maar ik denk dat daar niet van nature anaŽrobe bacterien rondzweven. Zeker ook omdat daar verder niets anders is om te verteren).
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 augustus 2005 - 19:32

En zou een lijk niet exploderen in de ruimte?
Zeker ALS er in het lichaam weefsel afgebroken wordt en er dus gassen vrijkomen?

wim600008149

wim600008149

• >250 berichten
  • 575 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2005 - 19:42

En zou een lijk niet exploderen in de ruimte?
Zeker ALS er in het lichaam weefsel afgebroken wordt en er dus gassen vrijkomen?

Heb vroeger lijken geprepareerd en gebalsemd als jobstudent voor universitair onderzoek, en het enige dat ik ooit heb meegemaakt was een doodkistgeboorte, dus maw een foetus die werd uitgedreven ten gevolge van de toenemende inwendige druk van de ontbindingsgassen. Maar daar moet je je niks spectaculairs bij voorstellen...

Zolang de ontbindingsgassen vlot kunnen ontsnappen (en dat kunnen ze meestal wel hoor, er zijn gaten genoeg in een menselijk lichaam...) zal er dus niet zo snel iets exploderen.

Vermits de ontbinding in de ruimte zo goed als "nihil" zal zijn zal dit probleem zich daar zeker niet stellen denk ik...

coats001

coats001

• >25 berichten
  • 61 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2005 - 20:39

De explosie zou kunnen onstaan door het water in het lichaam dat door de zon verhit word en waterdamp onder hoge druk kan vormen mocht het gevormde damp niet snel genoeg kunnen ontsnappen. Indien daardoor de druk voldoende oploop kan het lichaam ontploffen.

Dimevil

Dimevil

• >100 berichten
  • 168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2005 - 10:51

Ik vrees dat als je lichaam in de zonnestraling komt de hitte ervoor zorgt dat je gewoonweg desintegreert!
Hoe snel dit zal gaan weet ik niet, maar zoals ervoor gezegd is, het water in je lichaam zal verdampen, en vermits e uit een zeer groot deel uit water bestaat.... en dit zal dan idd ook zeer snel gaan wegens de lage druk.
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 augustus 2005 - 12:35

Ik geloof dat een lichaam wel explodeert, maar dat had iets te maken met de lucht die in je longen zit. Die heeft de neiging om vijf keer uit te zetten. Alles in je lichaam heeft 1 bar druk, om de 1 bar druk van de buitenwereld te weerstaan. Op het moment dat die druk weg valt, dan zwel je op. (oedeem en dergelijke, maar dan misschien in zulke extreme mate dat je explodeert) Ik betwijfel of het er spectaculair uit zal zien.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Dimevil

Dimevil

• >100 berichten
  • 168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2005 - 12:58

Inderdaad, je lichaam kan zich wel aanpassen aan een andere druk (denk aan diepzeeduiken). Het is idd zo dat, als je te snel stijgt (dus van atm 10 naar atm 1) er in je lichaam ongeveer hetzelfde effect optreedt als het openen van een fles spuitwater waar je mee hebt geschud!
In de ruimte zou je dan van atm 1 naar atm 0 gaan. Ik weet eigenlijk niet of dit verschil in druk groot genoeg is om een lichaam in een bruistablet te doen veranderen.

ALs de lucht in je longen 5X in volume toeneemt moet je druk ook 5X in volume afnemen. Ik denk niet dat dit in de ruimte het geval is. Trouwens de lucht kan steeds weg door je mondopening.

Er vliegt trouwens ook heel wat ruimteafval, zou dat allemaal anorganisch zijn??
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

wim600008149

wim600008149

• >250 berichten
  • 575 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2005 - 18:31

Er vliegt trouwens ook heel wat ruimteafval, zou dat allemaal anorganisch zijn??

Hebben de Russen niet ooit dieren naar de ruimte gestuurd die nooit teruggekeerd zijn? Ik herinner me wel dat men in de jaren '60 apen en honden omhooggeschoten heft maar 'k weet niet of die allemaal zijn teruggekeerd... :shock:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures