Springen naar inhoud

EssentiŽle aminozuren

• Log in om te kunnen reageren

Raphey

Raphey

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2010 - 10:46

Beste mensen,

voor mijn profielwerkstuk moet ik wat dingen weten over aminozuren. Ik weet dat 8 essentiele aminozuren zijn, en daarnaast nog 2 voor babies, en nog 2 voor zieke volwassenen.

Mijn vraag is, waarom zijn deze aminozuren (CysteÔne Tyrosine) zodra de volwassenen ziek zijn essentieel worden?

Graag met zoveel mogelijk uitleg.

Bvd,

Raphey

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 januari 2010 - 10:52

Cysteine en Tyrosine zijn slechts in sommige specifieke gevallen essentieel. Niet in 'zieke volwassenen'.
Definieer deze 'zieke volwassene' eens iets beter.
"Meep meep meep." Beaker

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 januari 2010 - 11:08

CysteÔne en tyrosine zijn niet-essentiŽle aminozuren die in het menselijke lichaam gevormd kunnen worden uit respectievelijk methionine en fenylalanine. Wanneer deze twee laatsten niet in voldoende mate aanwezig zijn (bijvoorbeeld bij baby's of bij mensen met een metabole aandoening), kunnen cysteÔne en tyrosine "essentieel" worden voor die individuen.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Raphey

Raphey

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2010 - 13:01

CysteÔne en tyrosine zijn niet-essentiŽle aminozuren die in het menselijke lichaam gevormd kunnen worden uit respectievelijk methionine en fenylalanine. Wanneer deze twee laatsten niet in voldoende mate aanwezig zijn (bijvoorbeeld bij baby's of bij mensen met een metabole aandoening), kunnen cysteÔne en tyrosine "essentieel" worden voor die individuen.

Dus het is niet zo dat het bij 'elke' ziekte essentieel wordt? Alleen bij sommige metabole aandoeningen?

Cysteine en Tyrosine zijn slechts in sommige specifieke gevallen essentieel. Niet in 'zieke volwassenen'.
Definieer deze 'zieke volwassene' eens iets beter.

Snap de verwarring, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik deze informatie op het internet gevonden heb. Aangezien ik niet veel wist van de achterliggende redenen was het het veiligst om het direct over te nemen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 januari 2010 - 13:55

Dus het is niet zo dat het bij 'elke' ziekte essentieel wordt? Alleen bij sommige metabole aandoeningen?

Inderdaad. Voor tyrosine denk ik bijvoorbeeld aan de bekende stofwisselingsziekte fenylketonurie. PatiŽnten die daaraan lijden, kunnen fenylalanine niet (goed) omzetten naar tyrosine en worden dus behandeld met tyrosinesupplementen.

CysteÔne moet zoals gezegd aangemaakt worden uit methionine. Bij dit proces is o.a. vitamine B6 (pyridoxalfosfaat, de metabolisch actieve vorm) nodig als cofactor. Indien deze vitamine onvoldoende aanwezig is, kan de cysteÔnesynthese niet (goed) doorgaan en zal cysteÔne dus ook essentieel worden (cysteÔnesupplementen).

Aangezien ik niet veel wist van de achterliggende redenen was het het veiligst om het direct over te nemen.

Eigenlijk niet. Zeker als je niet veel achtergrond kent, is het belangrijk om je overal vragen bij te stellen (en dat doe je prima door bijv. hier op het forum om uitleg te vragen).

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Raphey

Raphey

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2010 - 14:21

Eigenlijk niet. Zeker als je niet veel achtergrond kent, is het belangrijk om je overal vragen bij te stellen (en dat doe je prima door bijv. hier op het forum om uitleg te vragen).

Het was meer zodat ik hier de juiste vraag kon stellen, dan om het klakkeloos over te nemen.

Bedankt voor al de aandacht en informatie, is echt heel nuttig geweest.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 januari 2010 - 16:22

Geen kritiek hoor, ik vond gewoon dat je het wat vreemd verwoordde. In ieder geval graag gedaan en nog veel succes!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures