Essentiële aminozuren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Essenti

Beste mensen,

voor mijn profielwerkstuk moet ik wat dingen weten over aminozuren. Ik weet dat 8 essentiele aminozuren zijn, en daarnaast nog 2 voor babies, en nog 2 voor zieke volwassenen.

Mijn vraag is, waarom zijn deze aminozuren (Cysteïne Tyrosine) zodra de volwassenen ziek zijn essentieel worden?

Graag met zoveel mogelijk uitleg.

Bvd,

Raphey

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Essenti

Cysteine en Tyrosine zijn slechts in sommige specifieke gevallen essentieel. Niet in 'zieke volwassenen'.

Definieer deze 'zieke volwassene' eens iets beter.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 8.614

Re: Essenti

Cysteïne en tyrosine zijn niet-essentiële aminozuren die in het menselijke lichaam gevormd kunnen worden uit respectievelijk methionine en fenylalanine. Wanneer deze twee laatsten niet in voldoende mate aanwezig zijn (bijvoorbeeld bij baby's of bij mensen met een metabole aandoening), kunnen cysteïne en tyrosine "essentieel" worden voor die individuen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 5

Re: Essenti

Cysteïne en tyrosine zijn niet-essentiële aminozuren die in het menselijke lichaam gevormd kunnen worden uit respectievelijk methionine en fenylalanine. Wanneer deze twee laatsten niet in voldoende mate aanwezig zijn (bijvoorbeeld bij baby's of bij mensen met een metabole aandoening), kunnen cysteïne en tyrosine "essentieel" worden voor die individuen.
Dus het is niet zo dat het bij 'elke' ziekte essentieel wordt? Alleen bij sommige metabole aandoeningen?
Wouter_Masselink schreef:Cysteine en Tyrosine zijn slechts in sommige specifieke gevallen essentieel. Niet in 'zieke volwassenen'.

Definieer deze 'zieke volwassene' eens iets beter.
Snap de verwarring, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik deze informatie op het internet gevonden heb. Aangezien ik niet veel wist van de achterliggende redenen was het het veiligst om het direct over te nemen.

Berichten: 8.614

Re: Essenti

Dus het is niet zo dat het bij 'elke' ziekte essentieel wordt? Alleen bij sommige metabole aandoeningen?
Inderdaad. Voor tyrosine denk ik bijvoorbeeld aan de bekende stofwisselingsziekte fenylketonurie. Patiënten die daaraan lijden, kunnen fenylalanine niet (goed) omzetten naar tyrosine en worden dus behandeld met tyrosinesupplementen.

Cysteïne moet zoals gezegd aangemaakt worden uit methionine. Bij dit proces is o.a. vitamine B6 (pyridoxalfosfaat, de metabolisch actieve vorm) nodig als cofactor. Indien deze vitamine onvoldoende aanwezig is, kan de cysteïnesynthese niet (goed) doorgaan en zal cysteïne dus ook essentieel worden (cysteïnesupplementen).
Aangezien ik niet veel wist van de achterliggende redenen was het het veiligst om het direct over te nemen.
Eigenlijk niet. Zeker als je niet veel achtergrond kent, is het belangrijk om je overal vragen bij te stellen (en dat doe je prima door bijv. hier op het forum om uitleg te vragen).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 5

Re: Essenti

Eigenlijk niet. Zeker als je niet veel achtergrond kent, is het belangrijk om je overal vragen bij te stellen (en dat doe je prima door bijv. hier op het forum om uitleg te vragen).
Het was meer zodat ik hier de juiste vraag kon stellen, dan om het klakkeloos over te nemen.

Bedankt voor al de aandacht en informatie, is echt heel nuttig geweest.

Berichten: 8.614

Re: Essenti

Geen kritiek hoor, ik vond gewoon dat je het wat vreemd verwoordde. In ieder geval graag gedaan en nog veel succes!
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer