Atoomnummer en atoommassa

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 23

Atoomnummer en atoommassa

Ik heb een vraagje,

stel ik heb H(waterstof). Het atoomnummer is 1 dan heeft het atoom 1 proton maar dan hoeft er toch niet een neutron bij te zitten om de protonen bij elkaar te houden. (want neutronenn zorgen toch dat de protonen bij elkaar blijven.)

Alvast bedankt

Berichten: 12.262

Re: Atoomnummer en atoommassa

Ja.. maar wat is nou de vraag?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Atoomnummer en atoommassa

en dat is toch zo, 'gewoon' waterstof heeft één electron één proton en geen neutronen, zwaar waterstof dat wel twee protonen heeft of drie protonen zelf, heeft respectievelijk één en twee neutronen...

(of ben ik verkeerd?)
He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.

Berichten: 817

Re: Atoomnummer en atoommassa

het 'gewone' waterstof waar jij het over hebt heeft 1 proton in zijn kern, met daarrond 1 electron.

Er is helemaal geen sprake van neutronen bij waterstof 11H (of het 'gewone' waterstof).

Daarnaast heb je deuterium en tritium met respectievelijk 1 en 2 neutronen in de kern.

Het aantal protonen en electronen blijft ongewijzigd. Dit is nu net wat bepaald dat het waterstof is.

Het aantal neutronen zegt in weze niets over 'welk' element het is. Het kan slechts iets zeggen over 'welke isotoop' van een element het is.

Het aantal protonen is bepalend voor 'welk atoom'.

Zo zal waterstof altijd 1 proton hebben, ongeacht zijn isotoop, en zal bijv N (stikfstof) er altijd 5 hebben.

Verder snap ik niet echt wat je vraag is, dus ik hoop dat ik met deze korte algemene uitleg je vraag toch heb kunnen beantwoorden.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Atoomnummer en atoommassa

Ja dat dacht ik ook al maar ik wou het even zeker weten :eusa_whistle: Dank u wel

Berichten: 111

Re: Atoomnummer en atoommassa

ToonB schreef:het 'gewone' waterstof waar jij het over hebt heeft 1 proton in zijn kern, met daarrond 1 electron.

Er is helemaal geen sprake van neutronen bij waterstof 11H (of het 'gewone' waterstof).

Daarnaast heb je deuterium en tritium met respectievelijk 1 en 2 neutronen in de kern.

Het aantal protonen en electronen blijft ongewijzigd. Dit is nu net wat bepaald dat het waterstof is.

Het aantal neutronen zegt in weze niets over 'welk' element het is. Het kan slechts iets zeggen over 'welke isotoop' van een element het is.

Het aantal protonen is bepalend voor 'welk atoom'.

Zo zal waterstof altijd 1 proton hebben, ongeacht zijn isotoop, en zal bijv N (stikfstof) er altijd 5 hebben.

Verder snap ik niet echt wat je vraag is, dus ik hoop dat ik met deze korte algemene uitleg je vraag toch heb kunnen beantwoorden.
Kleine opmerking* : Stikstof heeft 7 protonen :eusa_whistle:

Boor heeft 5 protonen.

* Sorry voor het mierenneuken ](*,) ](*,)

Berichten: 817

Re: Atoomnummer en atoommassa

Ja natuurlijk. ff brainfart moment.

waarschijnlijk groep 5 en nr 7 door elkaar gehaald.

Overschot van gelijk natuurlijk :eusa_whistle:
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer