Onmogelijk om een reactievergelijking op te stellen?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Onmogelijk om een reactievergelijking op te stellen?

Klopt het dat de reactievergelijking van een samengesteld reactiemechanisme niet kan opgesteld worden vanuit de stoichiometrie van de reactie, met andere woorden dat er geen verband bestaat tussen reactiestoichiometrie en reactiekinetica?

Ik bedoel, door middel van de stationariteit toe te passen, kan je toch wel een vergelijking opstellen?

Het lijkt alsof deze twee gegevens tegenstrijdig zijn, dus ik heb vast iets niet goed door. Kan iemand me daar een beetje bij helpen?

Alvast erg bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.562

Re: Onmogelijk om een reactievergelijking op te stellen?

Je bedoelt waarschijnlijk de reactiesnelheidsvergelijking. De reactiesnelheidsvergelijking is inderdaad voor reacties met samengestelde kinetiek niet af te leiden uit de stoechiometrie van de reactie. Dat is de belangrijkste boodschap: Je kunt niet op basis van de totale reactie afleiden wat de kinetiek zal zijn, daarvoor moet je weten uit welke elementaire stappen de reactis is opgebouwd.

Dan kun je, in die gevallen waarin je de pseudo steady state hypothesis kunt toepassen, een en ander afleiden. Deze afleiding geldt echter alleen in het gebied/onder omstandigheden waar de reactie inderdaad stationair is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Onmogelijk om een reactievergelijking op te stellen?

Oké, bedankt Marko!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer