Scheikundige gezocht

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Scheikundige gezocht



Beste scheikundigen,

Vraagje?

Ik, een vrouw met een missie.

Zoekt een scheikundige die mij wil helpen een haarproduct te maken voor krullend haar..

De meeste ingredienten uit bestaande producten zijn voor mij aberacedabera zoals bv:

Aqua Solvent

Cetearyl Alcohol Viscosity Controlling Agent

Dimethiconol Hair Conditioning Agent

Stearamidopropyl Dimethylamine Hair Conditioning Agent

Cetrimonium Chloride Hair Conditioning Agent

Hydroxyethylcellulose Viscosity Controlling Agent

Parfum Fragrance

TEA-DodecylbenzeneSulfonate Surfactant

Disodium EDTA Sequestrant

Helianthus Annuus Botanicals

Oleic Acid Hair Conditioning Agent

Ceramide 2 Hair Conditioning Agent

PEG-7 Glyceryl Cocoate Surfactant

PEG-60 Hydrogenated Castor Oil Surfactant

BHT Antioxidant

Citric Acid pH Adjuster

Sodium Hydroxide pH Adjuster

DMDM Hydantoin Preservative

Methylchloroisothiazolinone Preservative

Methylisothiazolinone Preservative

Benzyl Benzoate Fragrance

Benzyl Salicylate Fragrance

Citronellol Fragrance

Hexyl Cinnamal Fragrance

Linalool Fragrance

Hoe kom ik bijvoorbeeld aan bovenstaande ingredienten of aan de basisingredienten van een conditioner?

Wie helpt mij ? :eusa_whistle:

Berichten: 12.262

Re: Scheikundige gezocht

Dat gaat een heel karwei worden, voor zover de stofnamen al uniek/traceerbaar zijn, en je de hoeveelheden zou weten.

In principe zou je het meeste kunnen bestellen bij een chemicalienhandel, alleen kan dat wel eens heel kostbaar worden. Zeker als je bijv een ingredient hebt waarvan je 0.1 ml of minder nodig hebt, maar dit toch per liter moet aanschaffen.

Overigens lijkt me het meeste vrij standaard zeep/doucheschuim/shampoo met daarnaast wat extra vettigheid (Oleic Acid en dergelijke).
Victory through technology

Berichten: 817

Re: Scheikundige gezocht

Is het je plan een 'nieuwe' conditioner te maken?

Ik kan me namelijk moeilijk inbeelden dat iets als dit op 'kleine schaal' maken een goedkoper proces is dan een bestaand product te kopen.

Het is namelijk de massa die het goedkoper maakt.

Als je dus gewoon probeert een bestaande conditioner 'na te maken', dan raad ik eerlijk gezegd gewoon aan om hem gewoon te kopen zoals hij reeds bestaat.

Als je een nieuwe (innovatieve?) conditioner wilt maken, zou ik zeggen van toch een wetenschapper er degelijk (lees: betaald) onderzoek naar te laten doen.

Enige biochemische actergrond is toch zeker vereist bij het echt uitvinden van een nieuwe conditioner.

Het is niet voor niets dat grote merken een hele horde van betaalde wetenschappers in hun R&D steken. Er komt namelijk heel wat kijken bij dit soort producten.

Nu dat ik dit even vermeld heb, wil ik wel proberen volgende dingen te verklaren:
Aqua Solvent
dit slaat volgens mij gewoon op het feit dat er een deel oplossingen in water zijn gemaakt, met water als solvent (oplosmiddel).
Cetearyl Alcohol Viscosity Controlling Agent
is een mengsel van vetalcoholen. (voornamelijk ceryl en stearyl). Het is een stof die de viscositeit (stroperigheid) van de gel/shampoo/whatever gaat proberen op peil te houden.

Zie het als toevoegen van een roux aan een saus om ze loperiger/minder loperig te maken.
Dimethiconol Hair Conditioning Agent
Die naamt zegt me niet meteen iets, ook even googlen levert niet dadelijk iets. Ik neem aan dat dit een product is dat gemaakt (mogelijk gepatenteerd?) werd door de maker van de shampoo.
Hydroxyethylcellulose Viscosity Controlling Agent
Opnieuw een viscositeitsbepaler.

hydroxyethylcellulose kan echter niet moeilijk te maken zijn voor een chemicus. Cellulose is te verkrijgen, en ik kan me niet inbeelden dat het adderen van hydroxyethyl zo verdomd moeilijk kan zijn mits je weet hoe het moet.

(ik weet niet zonder wat opzoeken hoe, maar ik kan me inbeelden door ethanol te laten reageren met gepaste katalysator/enzym ?)

Hoe meer ik in die lijst kijk, hoe meer ik wel onbekende termen/namen tevoorschijn zie komen.

Hoewel we je met een lijst van vrijwel alles 'zouden moeten kunnen' afkomen, zie ik weinig nut in de zaak.

aangezien je ofwel een chemicus/ingenieur oid. gaat aannemen, die deze dingen zelf ook weet

ofwel gezien je geringe chemische achtergrond misschien dadelijk een moeilijk thema neemt.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 2

Re: Scheikundige gezocht

Bedankt voor jullie reactie, ja het is eigenlijk de bedoeling om een nieuw product te maken voor eigen gebruik.

Eigenlijk moet het zo simpel mogelijk zijn maar met het beste resultaat.

Het moet vochtinbrengend zijn en niet te vettig..

Ik heb de ingrediënten opgeschreven van een bestaand product maar dat product droogt mijn haar uit daarom wil ik zelf iets maken. Maar eigenlijk wil ik het liefst natuurlijke producten gebruiken..

Nou ja in ieder geval bedankt voor de moeite

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Scheikundige gezocht

Een beetje een late reactie, maar wellicht zijn er meer geinteresseerden.

Als je cosmetica wil maken zal je moeten beginnen met de formule. Daar zijn boeken voor en ook op internet is wel wat te vinden. Net als bij koken zal je wat basiskennis moeten hebben om het goed te kunnen doen en in het begin is het verstandig het simpel te houden.

De lijst van ingrediënten die je citeert is denk ik de INCI declaratie, een lijst van gebruikte grondstoffen die verplicht op de verpakking van cosmetica moet worden afgedrukt. Het is geen formule, want de hoeveelheden staan er niet bij. Bovendien kan je lang niet altijd op basis van de INCI naam het juiste ingrediënt terugvinden. Neem bijvoorbeeld "Helianthus Annuus". Dat is een bestanddeel dat van de zonnebloem wordt gewonnen, maar onduidelijk is het of het om zonnebloemolie gaat, om een extract van de wortel, de bladeren, het zaad.

Een goede plek om verder te gaan is het zeepmakersgilde. Als je je aanmeldt op dit forum merk je dat het niet alleen om zeep maken gaat, maar ook over cosmetica, er is speciaal een subforum voor. Leden van dit forum maken ook conditioners en kunnen je ongetwijfeld helpen.

Een plek waar je grondstoffen voor cosmetica kan kopen in kleine hoeveelheden is De Hekserij, dat overigens voor de helft mijn bedrijf is :eusa_whistle: .

Dan een stukje analyse van de INCI declaratie, gewoon omdat het zo leuk is:

Aqua

Ofwel water, met afstand de meest gebruikte stof in cosmetica. Veilig en goedkoop.

Cetearyl Alcohol

Een vetalcohol. Laat een vettig laagje achter op het haar dat het beschermt. Omdat het een alcohol is kan het wat water vasthouden. Het maakt het product ook wat dikker, zodat je het lekker kan smeren.

Dimethiconol

Een siliconenolie, blijft goed aan het haar plakken en werkt ook als een glijmiddel voor je kam en borstel

Stearamidopropyl Dimethylamine en Cetrimonium Chloride

Ook onderdeel van het laagje. Deze stoffen blijft door elektrische ladingsverschillen makkelijk aan het haar plakken en maken het daardoor ook wat minder statisch.

Hydroxyethylcellulose

Een verdikker, net als bijvoorbeeld maizena in een saus.

Parfum

Een geurtje, als het lekker wordt gevonden is de koper eerder bereid het product nog eens te kopen.

TEA-DodecylbenzeneSulfonate

Hier moet ik even gokken, maar ik denk dat het of bij het electrisch geladen laagje hoort, of wordt gebruikt om de vetten en het water met elkaar mengbaar te maken. Normaal gesproken zou ik deze stof verwachten in een shampoo voor als reinigingsmiddel.

Disodium EDTA

Deze stof sluit metalen in. Met name ijzer deeltjes (ionen) kunnen al in erg lage concentratie schade toebrengen aan het product door het bevorderen van de inwerking van zuurstof uit de lucht.

Helianthus Annuus

"iets" dat van zonnebloem is gemaakt. Kan zonnebloemolie zijn: nog een glijmiddel, maar ook iets anders dat niets zinvols doet. Belangrijk aspect is waarschijnlijk dat je nu groot op de fles kan zetten "met zuivere extracten van zonnebloem", al zit er waarschijnlijk minder dan 1% van deze stof in.

Oleic Acid

Vettige stof (oliezuur, een vetzuur), glijmiddel.

Ceramide 2

Lijkt op stoffen die in huid en haar voorkomen, dus te merketen als "natural repair complex" of zoiets. Wederom vooral een glijmiddel en onderdeel van het laagje.

PEG-7 Glyceryl Cocoate en PEG-60 Hydrogenated Castor Oil

Helpen wateroplosbare stoffen en vetoplosbare stoffen te vermengen en verdikt het product.

BHT

Gaat de inwerking van zuurstof tegen waardoor het product langer gebruikt kan worden.

Citric Acid en Sodium Hydroxide

De pH van dit product komt kennelijk er nauw, dus gebruiken ze een zuur en een base om deze in te stellen op een exacte waarde. Meestal kom je maar een van deze twee tegelijk tegen in een product.

DMDM Hydantoin, Methylchloroisothiazolinone, Methylisothiazolinone

Conserveermiddelen, voorkomen groei van schimmel, gist en bacteriën in het product.

Benzyl Benzoate, Benzyl Salicylate, Citronellol, Hexyl Cinnamal, Linalool

Dit zijn bestanddelen van het parfum. Ze moeten apart genoemd worden omdat ze behoren tot een groep van 26 geurstoffen die relatief vaak voor een allergische reactie zorgen.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer