Bolle glijbaan

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 35

Bolle glijbaan

Beste,

Ik zit met een vraag in verband met deze opgave:

Afbeelding

Ik weet dat er op de massa twee krachten werken, namelijk de reactiekracht Fr die georienteerd is volgens de normaal aan de cirkel en de gravitatiekracht G die recht naar beneden gericht is. Als ik een assenstelsel kies in het middelpunt van de cirkel met y-as naar boven en x-as naar links kan ik de positie van uw puntmassa schrijven in functie van de hoek theta:

X = R.cos(theta)

Y = R.sin(theta)

Als je daar de afgeleide van neemt bekomt men normaal toch de snelheid:

Vx = -R.sin(theta) . w

Vy = R.cos(theta) . w

Met w de hoeksnelheid. Om dit in functie te schrijven van de afgelegde weg gebruikte ik het volgende verband:

De afgelegde weg d = R.theta (in radialen).

Zo kan je in de formules van de snelheid theta vervangen door d/R. De formules die je dan bekomt zijn onafhankelijk van de krachten die er op inwerken. Nu vermoed ik dat deze inwerkende krachten de hoeksnelheid bepalen en de snelheid op die manier afhankelijk wordt van de inwerkende krachten. Alleen zie ik niet hoe ik dat moet doen...

Kan iemand me hierbij helpen misschien?

Vriendelijk bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Bolle glijbaan

Als je een bewegingsvergelijking wil vinden vanuit gegeven krachten vertrek je meestal van de 2de wet van Newton:
\(m*\frac{d^2 \bar{r}}{dt} = \bar{N} + \bar{F_g}\)
Als je die uitschrijft in x en y componenten heb je 2 differentiaalvergelijkingen.

Berichten: 35

Re: Bolle glijbaan

Beste,

Met die methode kan ik de reactiekracht en de hoekversnelling berekenen, maar ik zie niet in hoe ik daarmee de snelheid bereik? Geraak ik er niet op de manier waarop ik bezig was?

Bedankt :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Bolle glijbaan

mogelijk iets met Δmgh=Δ½mv².

En dan zal de component van de zwaartekracht langs de radiaal op elk punt voldoende groot moeten zijn om de benodigde centripetaalkracht mv²/r te leveren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Bolle glijbaan

ja, ik denk dat de behoudswetten toepassen het eenvoudigste is, in punt A (vanboven) heb je enkel potentiële energie, in punt B beneden, enkel kinetische energie en omdat de beweging wrijvingsloos is, moeten beiden gelijk zijn aan elkaar (zoals jan al zei) maar ik denk dat de normaalkracht de centripetale kracht levert? of ben ik verkeerd?
He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.

Berichten: 35

Re: Bolle glijbaan

Geldt de wet van behoud van energie niet alleen wanneer er enkel potentiaalkrachten op werken? En aangezien de reactiekracht geen potentiaalkracht is...

Berichten: 35

Re: Bolle glijbaan

De reactiekracht levert natuurlijk geen arbeid want die staat altijd loodrecht op de snelheid! Sorry, even vergeten :eusa_whistle:

Bedankt voor de hulp!

Reageer