Gemiddelde relatieve atoommassa berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 103

Gemiddelde relatieve atoommassa berekenen

Hallo

Ik snap niet hoe ik aan volgende oefening kan beginnen:

Cl bestaat uit 75,77% 35Cl. De bindingsenergie van 37Cl bedraagt 5,2987.10-11

Wat is de gemiddelde relatieve atoommassa van Cl?

Ik snap dat het gaat om het gemiddelde van de relatieve atoommassa's (MMg) van de isotopen van Cl.

En dat 75,78% de abundantie is van 35Cl. Dus in deze situatie is het voorkomen van 37Cl dan 24,23%.

Maar ik kan geen enkel verband bedenken tussen de bindingsenergie en de relatieve atoommassa van een atoom.

Ik kan ook niet echt een formule vinden voor de bindingsenergie van een molecule..

Ik kan enkel een formule bedenken analoog met de wet van coulomb uit elektrostatica:

E = cte . Q1 . Q2 / r

Maar ik zou niet weten hoe ik deze kan toepassen...

Kan iemand mij iets verder helpen? Of een tip geven in de richting waar ik moet zoeken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Gemiddelde relatieve atoommassa berekenen

Ik vind hem ook wat vaag, en kan de grootte van die bindingsenergie niet netjes inschatten, dwz slaat dat op het hele atoom 37C of slechts op die twee extra neutronen.

Probeer eens de massa's van de neutronen, protonen en elektronen (tabellenboek) in 37C op te tellen, en dan die bindingsenergie om te rekenen naar massa met E=mc². Vervolgens maar eens zien of het op een of andere wijze ergens op trekt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 103

Re: Gemiddelde relatieve atoommassa berekenen

Jan van de Velde schreef:Ik vind hem ook wat vaag, en kan de grootte van die bindingsenergie niet netjes inschatten, dwz slaat dat op het hele atoom 37C of slechts op die twee extra neutronen.

Probeer eens de massa's van de neutronen, protonen en elektronen (tabellenboek) in 37C op te tellen, en dan die bindingsenergie om te rekenen naar massa met E=mc². Vervolgens maar eens zien of het op een of andere wijze ergens op trekt?
Dat klinkt inderdaad niet slecht om via E = mc² te werken. Ik probeer nog even verder.

En zal misschien wat uitleg trachten te krijgen bij de betrokken docent.. Misschien is het niet echt zo'n nuttige oefening :eusa_whistle:

Reageer