Blijft zuiver water vloebaar onder 0ºC? (hoe koud theoretisch?)

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Blijft zuiver water vloebaar onder 0

Ik heb op mijn middelbare school geleerd dat zuivere H2O onder nul vloeibaar blijft, maar dan mag er geen enkel ander bestanddeel aanwezig zijn, De ijsvorming heeft zogenaamd een kiem nodig on zich eromheen te vormen, Een proef liet zien dat zuivere H2O heel ver onder 0 gebracht werd en met het toelaten van een klein beetje gewone buitenluchtwas al voldoende om het water met één klap te doen bevriezen. Mijjn omgeving verklaart me voor gek, en ook mensen die het zouden moeten weten, Wie kan dit bevestigen of ontkennen? en tot hoe koud bijft het water theoretish vloeibaar.

alvast bedankt

Davy Saglia

:shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Blijft zuiver water vloebaar onder 0

Je hebt helemaal gelijk.

In 1742 ontdekt Fahrenheit onderkoeld water, de vloeibare vorm van water bij een temperatuur beneden het vriespunt, het verschijnsel dat op het aardoppervlak ook ijzel veroorzaakt.

In wolken kan water ondekoeld worden tot wel -23 graden celsius. Hoever ze in een laboratorium komen met een bakje water weet ik niet. Het bakje moet dan wel heel glad (geen cracks) zijn om inderdaad kristalvorming te voorkomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Blijft zuiver water vloebaar onder 0

de max, dit is echt wel zalige materie!

Trouwens op dat gebied zijn extremofiele bacteriën ook wel pareltjes. Ik geloof dat de maximum temperatuur rond de 113 graden ligt! Onder nulweet ik niet hoever ze geraken maar -60 graden zal zeker wel te halen zijn. Probleem is wel dat ze bij die temps niet kunnen groeien want het medium waar ze in leven bevriesd.

Er bestaan ook bacteriën die tot bij Ph 0,06 groeien en je hebt er die tot bij Ph 11 groeien. Extreem toffe beestjes.

sorry als beetje of topic is.
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Re: Blijft zuiver water vloebaar onder 0

Bro schreef:Je hebt helemaal gelijk.

In 1742 ontdekt Fahrenheit onderkoeld water, de vloeibare vorm van water bij een temperatuur beneden het vriespunt, het verschijnsel dat op het aardoppervlak ook ijzel veroorzaakt.

In wolken kan water ondekoeld worden tot wel -23 graden celsius. Hoever ze in een laboratorium komen met een bakje water weet ik niet. Het bakje moet dan wel heel glad (geen cracks) zijn om inderdaad kristalvorming te voorkomen.
:shock: Hoe zit dat dan was "vast,vloeibaar,gas"?

Berichten: 23

Re: Blijft zuiver water vloebaar onder 0

Ik weet nog altijd dat mij leraar fysica verledenjaar zei dat hij water wou bevriezen, maar heb bevroor niet, opeens roerde hij erin met een thermometer en het water bevroor in een fractie van een seconde, dat vind ik heel eigenaardig, het zal waarschijnlijk inderdaad zo zijn dat er heel weinig bacterien in het water zaten, maar echt veel kan ik er niet over zeggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Blijft zuiver water vloebaar onder 0

Het sleutelwoord is druk, bij een hoge druk is het mogelijk water te hebben zo is het bij water mogelijk, en ik kijk eens in mijn thermo boek.:

om bij 374.1 C en 221 atm (das dus 220 drukker dan atmosferische druk, de druk hier op aarde). Bij onderkoeld water moet je water in beweging houden, als bij een riviertje zich kristalletjes gaan vormen worden die meteen kapot geslagen.

Verder moet stilstaand onderkoelt water een minuscule reactie krijgen voordat het gaat kristaliseren. kristaliseren is namelijk niets anders dan de moleculen met elkaar bouwvormpjes te laten maken, maar dan moeten ze wel elkaar eerst ontmoeten. Durum het roeren.

Reageer