Springen naar inhoud

Spuitgieten, mal koelen of verwarmen?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Lateralus

    Lateralus


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2010 - 02:01

Hallo allemaal,

Ik wil een spuitgietmachine voor kunststoffen gaan maken. Nu heb ik begrepen dat bij het spuitgieten van thermoplasten, de mal tijdens het proces gekoeld wordt. Ik heb begrepen dat dit te maken heeft met de kwaliteit van het product (afkoel tijd) en verder heeft het volgens mij als functie dat het proces sneller verloopt zodat je in minder tijd, meer producten kunt gieten.

Nu gaat het bij mijn machine absoluut niet om snelheid, het gaat meer om kwaliteit, en vooral haalbaarheid ;-P

Gezien de meeste kunststoffen in hun vloeibare fase erg viskeus (stroperig) zijn, is het mijns inzien zaak de gesmolten massa zo snel mogelijk in de mal te spuiten. Hier is dus hoge druk voor nodig, die wil ik creëren met een hydraulische (handbediende) krik. Maar daar ontstaat volgens mij ook al een probleem, met de hand krikken gaat natuurlijk niet al te snel, dus ik denk dat de vloeibare massa veel te snel zal afkoelen in de mal, en vervolgens niet de uiterste punten zal bereiken in de mal, waar het eigenlijk wel heen moet vloeien.

Om dit op te lossen kun je denk ik zorgen voor een kracht die sneller verplaatst; hydropomp en cilinder, maar daar wil ik liever niet in investeren. Nu eindelijk de vraag;

Kun je de mal ook gewoon verwarmd houden (smelttemperatuur van de kunststof), en dan de massa er in spuiten, en dan langzaam de hele boel afkoelen? Lijkt mij wel toch? In de boeken kom je tegen dat dit ongebruikelijk is, en alleen word toegepast bij thermoharders.

Mvg,

Lateralus

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

jhnbk

    jhnbk


  • >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 januari 2010 - 08:20

Verplaatst naar Praktische en overige technische wetenschappen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

#3

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 28 januari 2010 - 12:53

Oa.bij Arburg spuitgietmachines worden kunststofkorrels uit een silo in een vooraf berekende hoeveelheid (gedoseerd) in (wrs. voorsmeltruimte ) een mal gespoten onder hoge druk .

De korrels worden vloeibaar door de hoge druk die weer warmte (hitte) opwekt en welke berekend wordt gekoeld (kan met water in een recyclingsysteem)om het product (stelen van borstels.wasknijpers,etc,etc) uitgehard uit de machine te laten komen.

Dit is het globale productieproces,waarbij ik eens betrokken was.

#4

Lateralus

    Lateralus


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2010 - 13:48

bedankt.

Het productie proces is me bekend. In de grote spuitgietmachines gaat het met een soort van vijzel die inderdaad door wrijving de warmte produceert voor het smelten van het granulaat. Maar dat is me iets te ingewikkeld dus ik verwarm het wel met een brander.

Waar ik eigenlijk een beetje naar opzoek ben is de grote van de druk waarmee de massa de mal ingespoten wordt. En wat er voor nadelen zijn aan spuitgieten van een thermoplast met een verwarmde mal.

#5

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 28 januari 2010 - 18:30

Ik denk dat je met verwarmen op de foute tour gaat,het vloeien moet onder druk gebeuren en het staat me ergens bij dat het wel eens inde richting van 40 bar gaat,maar ik kan het mis hebben.

#6

Lateralus

    Lateralus


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2010 - 19:01

40 bar is wel veel. Ik kan me voorstellen dat je bij een verwarmde mal minder druk nodig heb. Ik moet nog even berekenen wat er voor druk te behalen valt met een 1 of 2 tons potkrikje die duwt op een zuiger in een cilinder met een boring van pak m beet 50mm... Volgens mij is het zo, hoe kleiner de diameter van de cilinder, hoe minder hard je hoeft te persen voor een hoge druk. Druk is immers kracht / oppervlakte. Maar dat betekend ook weer dat je een langere slag moet maken, en met een potkrik ben je een beetje beperkt.

Zouden er ook nog gevaren op kunnen treden? Heb iets gelezen over lucht die niet kan ontsnappen in een mal, die dan comprimeert en de thermoplast kan ontsteken... Klinkt gevaarlijk. Maar moet volgens mij uit te sluiten zijn door op de juiste plekken opkomers te maken in de mal.

Veranderd door Lateralus, 28 januari 2010 - 19:10


#7

Lateralus

    Lateralus


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2010 - 17:35

na wat gegoogle heb ik gevonden dat inspuiten in een verwarmde mal ongeveer 30% minder druk zou kosten. En dat het oppervlak van het product mooier word, en zelfs kan glanzen en dus eventueel niet meer gelakt hoeft te worden.

Nadelen ben ik nog niet tegengekomen, althans voor mij dan, een verwarmde mal kost natuurlijk meer tijd, maar dat is voor mij geen probleem.

#8

Wien Ee

    Wien Ee


  • >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 januari 2010 - 23:09

Kun je de mal ook gewoon verwarmd houden (smelttemperatuur van de kunststof), en dan de massa er in spuiten, en dan langzaam de hele boel afkoelen?


De Duitse naam van die techniek ken ik: "variotherm verfahren", ook wel "heiz kühl verfahren".

Met deze techniek ontstaan zeer gladde oppervlakken.

Handbuch Spritzgießen, pagina 479
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

#9

Voldr

    Voldr


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2010 - 15:37

Er zijn veel matrijzen met zogenaamde "hotrunners"
is perfect mogelijk, ook op bepaalde koelkanalen van de matrijs kun je eventueel verwarmd water steken

#10

GejaPLAST

    GejaPLAST


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 april 2010 - 15:35

Beste,

Bij het spuitgieten van thermoplasten is de temperatuur van de door verwarming plastisch gemaakte kunstsof heel belangrijk. Te lage temperatuur betekend dat de kunststof onvoldoende verweekt is en te hoge temperatuur leidt tot degradatie/ verbranding. Ook moet de 'smelt'homogeen zijn, dus goed gemengd. Met een brander heb je dat niet onder controle.
De inspuitbeweging moet snel verlopen. Globaal tussen 1 en 2 seconden.
De druk op de smelt ligt vaak tussen 1000 en 2000 bar. Deze hoge druk wordt bereikt door het verschil in de oppervlakte van de hydraulische inspuitcilinder en de veel kleinere diameter van de inspuitschroef.

Het is niet zo eenvoudig als dat het lijkt.
Wanneer je de matrijs verwarmt tot het smletpunt mag de injectie weliswaar langer duren maar het afkoelen zal mogelijk wel een uur of langer duren en het opwarmen net zolang.

Kijk eens op http://www.gejaplast.nl voor meer informatie





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures