Raadsel: verdwenen hokje?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 101

Raadsel: verdwenen hokje?

ik was aan het rondzwerven op het internet en kwam volgende afbeelding tegen, en ik geraak er maar niet uit (oftewel is er niet uit te geraken)

Kan er hier iemand een logische verklaring aan linken?

bedankt
Bijlagen
Verdwenenhokje.jpg
Verdwenenhokje.jpg (74.48 KiB) 1537 keer bekeken
He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.

Gebruikersavatar
Berichten: 66

Re: Raadsel: verdwenen hokje?

Beste louis999,

Kijk naar de helling van de schuine zijdes van de rode en de groene driehoek. De helling bij de rode driehoek is 3/8, terwijl de helling bij de groene driehoek 2/5 is! Deze twee driehoeken hebben dus niet dezelfde vorm (ze zijn niet congruent). De schuine zijde van de hele figuur is dus geen rechte lijn, maar er zit een knik in! De knik zit op de plaats waar de driehoeken elkaar raken. Als je goed kijkt zie je dat bij de onderste figuur "de schuine zijde" net iets hoger zit dan bij de bovenste figuur. Dat stukje extra oppervlak is gelijk aan het oppervlak van het ontbrekende vierkantje.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Raadsel: verdwenen hokje?

Hint:
\(2/5\neq 3/8\)
.

edit: te laat m.a.w.

Berichten: 8.614

Re: Raadsel: verdwenen hokje?

Dit raadsel is zo stokoud dat het al ontelbare keren via dit forum gepasseerd is. Gebruik even de zoekfunctie en je vindt het direct.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 12.262

Re: Raadsel: verdwenen hokje?

Inderdaad, het is een klassieker :eusa_whistle:

Met het blote oog zie je de knik in de lijn nauwelijks door de kleuren/lijnen van de blokjes en de dikke kaders die ze eromheen getekend hebben. Teken het maar eens na met fijne lijntjes op ruitjespapier, dan zie je het meteen ](*,)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Raadsel: verdwenen hokje?

dank u, ik snap niet hoe ik er ben kunnen intrappen:s en sorry, maar ik heb de zoekfunctie geraadpleegd maar ik wist niet welke zoekterm ik moest invoegen... (en ik voelde er niet veel voor om alle onderwerpen met 'hokje' of 'driehoek' te overlopen)

bedankt voor de uitleg!
He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.

Reageer