Springen naar inhoud

Gekoppelde genen

• Log in om te kunnen reageren

deniz

deniz

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2010 - 16:08

GoeiendaG..
Ik heb voor het vak biologie een oefeningen gekregen waar ik bij ťťn van de vragen vast zat..
Zou iemand me op weg kunnen helpen?

Oefening:

Bij een fruitvlieg liggen de genen voor dwerggestalte en voor zwarte lichaamskleur beide op chromosoom 3, respectievelijk op locus 50 en 70. Beide kenmerken zijn recessief. Een grote grijze wijfjesvlieg wordt gekruist met een kleine zwarte vlieg.
Geef het genotype en fenotype van de nakomelingen en hun percentage van voorkomen.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Oplossing:

Dwerggestalte en zwarte lichaamskleur: recessief

==> grote grijze wijfjesvlieg X (wordt gekruist met) een kleine zwarte vlieg

Gestalte: -grote: K Kleur: - grijz: Z
- kleine: k - zwart: z

==> P1: KKZZ X kkzz
F1: KZkz X KZkz

Fz KZ Kz kZ kz

KZ KKZZ KKZz KkZZ KkZz
Kz KKZz KKzz KkZz Kkzz
kZ KkZZ KkZz kkZZ kkZz
kz KkZz Kkzz kkZz kkzz

Is het mogelijk dat dit de genotypen en fenotypen zijn?
Ik zit vast bij het geven van hun percentages..

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8251 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 januari 2010 - 17:21

De in de opgaven gegeven kenmerken zijn inderdaad de fenotypen. Hier is het genotype voor deze allelen voor het mannetje helemaal van af te leiden. Voor het vrouwtje kan je alleen stellen dat er in ieder geval voor elk allel 1 dominante factor aanwezig is. Het is echter onbekend of het vrouwtje homozygoot danwel heterozygoot is.

Je P1 is dus verkeerd.
Verder hoef je niet met beide genen te rekenen, doordat ze op hetzelfde chromosoom liggen erven ze altijd samen over.
Er word verder gesproken over de nakomelingen. Ik neem aan dat hier hier de F1 en niet de F2 bedoelen.

Schrijf aan de hand van deze tips je kruizingsschema eens uit dan kunnen we eventuele fouten die je maakt beter aangeven.

-tevens verplaatst naar huiswerk-
"Meep meep meep." Beaker

deniz

deniz

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2010 - 17:29

De in de opgaven gegeven kenmerken zijn inderdaad de fenotypen. Hier is het genotype voor deze allelen voor het mannetje helemaal van af te leiden. Voor het vrouwtje kan je alleen stellen dat er in ieder geval voor elk allel 1 dominante factor aanwezig is. Het is echter onbekend of het vrouwtje homozygoot danwel heterozygoot is.

Je P1 is dus verkeerd.
Verder hoef je niet met beide genen te rekenen, doordat ze op hetzelfde chromosoom liggen erven ze altijd samen over.
Er word verder gesproken over de nakomelingen. Ik neem aan dat hier hier de F1 en niet de F2 bedoelen.

Schrijf aan de hand van deze tips je kruizingsschema eens uit dan kunnen we eventuele fouten die je maakt beter aangeven.

-tevens verplaatst naar huiswerk-

nu zit ik een beetje in de war.
Als mijn F1 fout is, dan is mijn kruisingsschema waarschijnlijk ook fout..
dus dan zit de fout eigenlijk bij mijn letters..
dwerggestalte en zwarte lichaamskleur zijn recessief..
dus die moeten met een klein letter geschreven worden.. daarom die k en z
om deze reden heb ik dan de rest ( grote en grijze) met een groot letter geschreven..

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8251 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 januari 2010 - 17:35

Je P1 is al fout aangezien je van het vrouwtje niet weet of deze KkZz, KKZz, KkZZ of KKZZ is. Het enige wat je zeker weet is dat het vrouwtje van elke allel in ieder geval 1 dominante variant heeft.
"Meep meep meep." Beaker

deniz

deniz

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2010 - 17:40

Je P1 is al fout aangezien je van het vrouwtje niet weet of deze KkZz, KKZz, KkZZ of KKZZ is. Het enige wat je zeker weet is dat het vrouwtje van elke allel in ieder geval 1 dominante variant heeft.

Gestalte: -grote:K
- kleine: k

Kleur: -grijze: Z
- zwarte: z

klopt dit? Want als dit al mis loopt, dan zal ik verdere fouten maken..

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8251 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 januari 2010 - 17:48

Ja en nee. Het belangrijkste om te onthouden is dat K dominant is over k (hetzelfde geld voor Z en z).

De genotypes Kk en KK leiden tot een groot gestalte (hetzelfde voor Zz en ZZ) en alleen het genotype kk zal leiden tot een klein gestalte (hetzelfde dus voor zz).

Weet je hoe je een kruizingsschema moet maken waarbij je slechts met 1 gen te maken hebt?
"Meep meep meep." Beaker

deniz

deniz

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2010 - 17:56

Ja en nee. Het belangrijkste om te onthouden is dat K dominant is over k (hetzelfde geld voor Z en z).

De genotypes Kk en KK leiden tot een groot gestalte (hetzelfde voor Zz en ZZ) en alleen het genotype kk zal leiden tot een klein gestalte (hetzelfde dus voor zz).

Weet je hoe je een kruizingsschema moet maken waarbij je slechts met 1 gen te maken hebt?

Ik heb op school geleerd dat voor het maken van een kruisingsschema je eerst en vooral juist moet zijn met het geven van de letters en P1..
Aangezien het heterozygoot is:
is het dan beter dat ik het zo noteer:
groot gestalte: G
klein gestalte: k
grijze kleur: G
zwarte kleur: z

deniz

deniz

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2010 - 18:05

Ik heb op school geleerd dat voor het maken van een kruisingsschema je eerst en vooral juist moet zijn met het geven van de letters en P1..
Aangezien het heterozygoot is:
is het dan beter dat ik het zo noteer:
groot gestalte: G
klein gestalte: k
grijze kleur: G
zwarte kleur: z

oei, dat kan ik niet doen want anders heb ik 2 G's.. :eusa_whistle:

deniz

deniz

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2010 - 18:24

oei, dat kan ik niet doen want anders heb ik 2 G's.. :eusa_whistle:

ik weet echt niet hoe ik anders verder kan.. :S

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8251 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 januari 2010 - 18:47

Het gebruik van de letters maakt niks uit, zolang zowel het dominantie als het recessieve allel maar dezelfde letter toegewezen krijgen (dominant = hoofdletter en recessief = kleine letter)

Uitgaande van de gegeven fenotypes, wat zijn de mogelijke genotypes van het vrouwtje en het mannetje?
"Meep meep meep." Beaker

deniz

deniz

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2010 - 18:57

Het gebruik van de letters maakt niks uit, zolang zowel het dominantie als het recessieve allel maar dezelfde letter toegewezen krijgen (dominant = hoofdletter en recessief = kleine letter)

Uitgaande van de gegeven fenotypes, wat zijn de mogelijke genotypes van het vrouwtje en het mannetje?

Dan is het toch de enigste mogelijkheid dat ik voor groot gestalte K moet gebruiken en voor klein een kleine k.
want dominant is zoals u het ook al zei: groot letter en recessief staat voor kleine letters..
en in de opgave wordt gegeven dat het kleine gestalte recessief is..

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8251 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 januari 2010 - 19:03

Inderdaad. Je moet echter een duidelijk verschill maken tussen genotype en fenotype. In het geval van heterozygoot heb je hetzelfde fenotype als een homozygoot dominant. Terwijl de genotypische distributie over een populatie 50/50 kan zijn zal 75% het dominante fenotype hebben terwijl 25% het recessieve fenotype heeft.

Dus nogmaals: Uitgaande van de gegeven fenotypes, wat zijn de mogelijke genotypes van het vrouwtje en het mannetje?
"Meep meep meep." Beaker

deniz

deniz

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2010 - 19:11

Inderdaad. Je moet echter een duidelijk verschill maken tussen genotype en fenotype. In het geval van heterozygoot heb je hetzelfde fenotype als een homozygoot dominant. Terwijl de genotypische distributie over een populatie 50/50 kan zijn zal 75% het dominante fenotype hebben terwijl 25% het recessieve fenotype heeft.

Dus nogmaals: Uitgaande van de gegeven fenotypes, wat zijn de mogelijke genotypes van het vrouwtje en het mannetje?

Wijfjesvlieg: groot en grijs
dus: KZ

Mannetjesvlieg: klein en zwart
dus: kz

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8251 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 januari 2010 - 19:14

Vliegen hebben net als mensen van elk chromosoom een setje van 2. Wat je nu geeft is dus onvolledig.

het mannetje is kkzz

het vrouwtje is dan (let op meerdere mogelijkheden!)...?
"Meep meep meep." Beaker

deniz

deniz

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2010 - 19:19

Vliegen hebben net als mensen van elk chromosoom een setje van 2. Wat je nu geeft is dus onvolledig.

het mannetje is kkzz

het vrouwtje is dan (let op meerdere mogelijkheden!)...?

oei sorry, dat was ik er vergeten bij te schrijven..
is het dat KKZZ voor het vrouwtje? :S

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures