Springen naar inhoud

Nuldraad

• Log in om te kunnen reageren

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 januari 2010 - 16:39

Verder had ik nog enkele vraagjes over de nuldraad.

Daarover is de spanning ongeveer 0. Ze is de resultante van de drie fasegeleiders. Hoe wordt dit in praktijk gerealiseerd?

En verder: wordt de nuldraad soms verbonden met de aarding? En zoja, waarom juist?

Erg bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 27 januari 2010 - 16:45

Daarover is de spanning ongeveer 0. Ze is de resultante van de drie fasegeleiders. Hoe wordt dit in praktijk gerealiseerd?

Kun je deze vraag wat verduidelijken? Ik snap niet wat je precies bedoelt.

De nuldraad is inderdaad met de aarddraad verbonden, in ieder geval in het transformatorstation, en vaak ook nog op het punt waar de voedingskabel je huis binnenkomt.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 januari 2010 - 17:07

...zodat het verschi tussen de aarddraad en de nuldraad (in spanning) gering blijft.

Verduidelijking: om een apparaat te laten werken, heb je stroom nodig, dus een gesloten kring. Nu vroeg ik me het volgende af: waarom zijn er drie kabels: één stroomvoerende draad is logisch, de aarddraad is ook logisch, met het oog op veiligheid, maar wat is de functie van de nuldraad. Staat daar wel stroom op, maar geen spanningsverschil?

Ik hoop dat mijn vraag zo een beetje duidelijker is.
Nogmaals bedankt voor uw uitleg!
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 27 januari 2010 - 17:20

De nuldraad dient om de stroom weer af te voeren.
De stroom komt door de fasedraad binnen, loopt door het apparaat, en gaat dan via de nuldraad weer terug.
De nuldraad dient dus om de kring te sluiten, zoals je zelf ook al opmerkt.
Over de nuldraad komt dan wel een beetje spanning te staan, aangezien deze draad ook een eigen weerstand heeft. Maar die spanning is heel gering.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 januari 2010 - 17:23

Elementair, maar ik wist het niet. Bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures