Bepaling van hormoongehalten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Bepaling van hormoongehalten

Geachte forumleden,

Het is na 5 jaar tijd om aan mijn profielwerkstuk te beginnen. Ik wil graag bloed afnemen van mensen om hun hormoongehalte te meten. De vraag is hoezeer het testosterongehalte en somatotropinegehalte (groeihormoon) wordt beïnvloed door (de hoeveelheid) sport die iemand (niet) beoefent.

Tijdens de voorbereiding kwam ik een paar problemen tegen en tja, internet is je vriend:

1.Op welke manier zouden jullie mij aanraden om hormoongehaltes te bepalen? Ik kwam deze manieren tegen: immunoassay, HPLC, gas chromatography-mass spectrometry en PCR. De gehaltes moeten redelijk nauwkeurig zijn (vwo niveau). Met HPLC heb ik gewerkt, dus als dat het geval zou zijn, maakt het de zaak wat makkelijker. Gas chromatography-mass spectrometry schijnt meer voor forensisch onderzoek te zijn, dus twijfel ik over de beschikbaarheid van het apparaat.

2. Daarnet werd testosteron en somatotropine genoemd. Is het de moeite waard om ook vrouwelijke hormonen te meten? Het is mij niet zeker of oestrogeen en progesteron ook door sport worden beïnvloed. (misschien een deelvraag…?)

3. Om andere factoren uit te sluiten, wat moeten de proefpersonen voor de test niet doen? Sowieso geen medicijnen, geen seks, geen gemodificeerd voedsel, zie ik iets over het hoofd?

Alvast dank voor het lezen van dit redelijk groot verhaal en hartelijk bedankt voor de hulp. Nu maar hopen dat mijn medescholieren bloed afstaan...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Bepaling van hormoongehalten

Zelfs al willen ze bloed afstaan, wie gaat dit bloed afnemen? heb je daar wel eens over nagedacht...

Wat bedoel je met gemodificeerd voedsel?

De mogelijke technieken die je voorstelt lijken me niet allemaal te kloppen. Hoe wil je bijvoorbeeld met een PCR een kwantitatieve analyse van hormoon niveaus maken?

Je zou een immunobased ELISA uit kunnen voeren, wel een geinige techniek waar niet direct veel dure aparatuur voor nodig is (behalve een microplate reader). HPLC is volgens mij best mogelijk, alleen heb je dan wel het probleem hoe je je bloed gaat opwerken om het gereed te maken voor de HPLC.

Mijn persoonlijke voorkeur zou naar een ELISA uit gaan. Maar uiteindelijk gaat het er maar net om wat er beschikbaar is aan aparatuur, hoeveel tijd je beschikbaar hebt en hoe veel het in totaal mag kosten.

Betreffende de nauwkeurigheid, hoeveel bepalingen ga je per persoon per conditie doen? De nauwkeurigheid kan drastisch worden verbeterd door je aantal samples te verhogen.

Lees daarvoor ook eens ditartikel door.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer