Springen naar inhoud

Lijm maken

• Log in om te kunnen reageren

Rexxar

Rexxar

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2010 - 21:28

Hallo,

Ik ben voor mijn profielwerkstuk bezig over lijm, en ik had het wilde plan mijn eigen lijm te maken. Maar nu sta ik voor het dilemma dat ik moet kiezen tussen wat ik wil, en wat ik kan maken. Ik heb al contact gehad met Bison, en die zeggen dat houtlijm maken moeilijk is (en zij hebben er toch al meer ervaring mee dan ik).

Nu is mijn vraag: welke lijm of lijmen zou ik thuis kunnen maken zonder moeilijke chemische processen?

alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 januari 2010 - 01:39

Lijmen bestaan vrijwel altijd uit onprettige oplosmiddelen. Dat maakt het een groot nadeel om het zelf te doen, zeker thuis.

Een zoektocht met Google ("zelf lijm maken") levert je dit.

Dat is een lijm die wat vriendelijker is voor jezelf en het milieu.

Als je het voor elkaar krijgt om het op school, in een zuurkast, te doen, heb ik misschien nog wel een andere suggestie.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Rexxar

Rexxar

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2010 - 17:42

ik denk dat ik wel in de zuurkast een lijm mag maken, maar dit zal ik morgen eerst vragen.

Als je mij alvast de naam kan geven van de lijm die ik dan zou kunnen maken, heeft onze TOA wat meer informatie en kan ze zeggen: ja dat mag. In plaats van dat ze eerst moet vragen welke lijm ik wil maken.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 januari 2010 - 18:02

Het heeft geen naam, maar je zou iets kunnen maken dat als lijm werkt met huis- tuin- en keukenmateriaal. Ik zat te denken aan piepschuim en aceton. Piepschuim lost op in aceton, als vervolgens de aceton verdampt blijft een plakkerige massa over, die je misschien als lijm zou kunnen gebruiken. Probleem is dat je om de juiste verhouding piepschuim en aceton te vinden het een en ander zult moeten uitproberen - en ik kan ook geen garantie geven dat het Łberhaupt werk. Ik zou niet willen dat je tijdens het uitproberen de hele tijd acetondampen staat in te ademen.

p.s. aangezien het om een schoolopdracht gaat, verplaatst naar Huiswerk.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8792 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 januari 2010 - 18:59

Met schoolmiddelen zal het zich denk ik beperken tot zetmeel-lijm (behangplak-achtig). Wellicht is beenderlijm ook nog wel haalbaar, al is dat vast een viezig karweitje om te maken.

Iets als secondelijm (cyanoacrylate) lijkt me niet haalbaar met schoolmiddelen gezien lastige reacties die daarbij komen kijken.
Victory through technology

spix

spix

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2012 - 21:36

beenderen lijm is al heel oud en ook wel erg mooi, want door het te verwarmen wordt het weer vloeibaar waardoor je het als het ware opnieuw kan lijmen, gebruiken ze vaak voor fineerhout

zie http://www.meubelres...l/d31_lijm.html

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures