Twee grafieken tekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Twee grafieken tekenen

Hey, ik ben al heel de avond met mijn wiskunde bezig en gaat opzich wel goed alleen kom ik echt niet uit de volgende opdracht. De vraag luidt als volgt:

Teken in twee aparte figuren de grafiek van:
\(4a. f(x)=-2+\sqrt{x+3}\)
\(4b. g(x)=|x-2|-4\)
Nu weet ik dat voor 4a een van de antwoorden: (-3, -2) moet zijn. Heb overigens ook de uitwerking van hoe de grafiek eruit moet zien, maar dat is lastig posten.

En voor 4b. zie ik een grafiek met een lijn die een knik heeft. Ongeveer iets als dit, maar de coordinaten die ik erin heb geschreven moeten wel kloppen:

Afbeelding

Hoe kan ik aan deze antwoorden komen? Hoe kan ik uitrekenen hoe de lijnen moeten lopen?

Zou iemand mij hier aub mee verder kunnen helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Twee grafieken tekenen

ziet er goed uit, een goede manier om te weten hoe een grafiek verloopt is de snijpunten met de coördinaatassen berekenen, (en eventueel enkele extra punten) en het verloop bepalen doormiddel van de eerste en tweede afgeleide (al gezien? anders een goede site is deze)

voor de zekerheid heb ik beide grafieken nog eens geplot

nog vragen? stel ze!
Bijlagen
graf.jpg
graf.jpg (50.17 KiB) 336 keer bekeken
He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Twee grafieken tekenen

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4

Re: Twee grafieken tekenen

Oh ok, die onderste grafiek heeft zijn knikpunt dus op y -4. Maar ik snap niet hoe ik dat kan uitrekenen bij een som als 4b

g(x) = |x-2|-4

Wat moet ik precies doen om bij die som er achter te komen dat ik op (0, -2) een puntje mag zetten, op ( 2, -4) en op (0, 6)

Ik zie niet hoe het werkt. Zeker bij de eerste opgave niet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Twee grafieken tekenen

Ken je de definitie van de modulus niet?

|a|=... als a>=0

|a|=... als a<0

Kortom als a een willekeurig getal is dan is de modulus het getal zonder teken dus nooit negatief.

Berichten: 4

Re: Twee grafieken tekenen

Safe schreef:Ken je de definitie van de modulus niet?

|a|=... als a>=0

|a|=... als a<0

Kortom als a een willekeurig getal is dan is de modulus het getal zonder teken dus nooit negatief.
Nee sorry :$

Dit is allemaal heel nieuw voor me. We hebben een proeftoets mee gekregen waar de antwoorden al in staan. Ik krijg over 3 weken ofzo pas echt les over dit onderwerp. Maar ik wil al vast weten hoe dit werkt.

Dus rekenregels en dergelijke ken ik allemaal nog niet :eusa_whistle:

Zou je misschien er iets meer over kunnen vertellen, hoe het oplossen van zo'n formule werkt?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Twee grafieken tekenen

Eigenlijk heb ik dat al gezegd je hoefde alleen maar in te vullen.

|a|=a als a>=0

|a|=-a als a<0

Kortom als a een willekeurig getal is dan is de modulus het getal zonder teken dus nooit negatief.

Dus in jouw geval:

|x-2|=x-2 als x-2>=0

|x-2|=2-x als x-2<0

Je 'ziet' (hoop ik) dat het 'omslagpunt' ligt bij x=2.

Probeer het eens uit.

Berichten: 4

Re: Twee grafieken tekenen

Ohh op die manier. Ja nu snap ik wat je bedoelt :eusa_whistle:

Heel erg bedankt voor je uitleg!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Twee grafieken tekenen

OK! Succes.

Reageer