Springen naar inhoud

Omrekenen %mm/m naar mol

• Log in om te kunnen reageren

memzier

memzier

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2010 - 21:23

Hoi allemaal,
Ik zit met een rekenprobleem voor een verslag. Stel: er is 5% (m/m) van stof benzeen (aanname dat dichtheid monster is 1 g/ml). Ik wil dit omrekening naar mol. Dus 5%m/m hoeveel mol is dat.
Ik kom er niet meer uit. wie kan mij hiermee helpen.
vriendelijke groet.
rauf

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ToonB

ToonB

• >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 januari 2010 - 21:38

Dat gaat met deze gegevens niet voor zover ik weet.
Om van een m/M% om ge gaan naar een hoeveelheid mol, heb je altijd een idee nodig van hoeveel totale massa er is.

Er zitten 20% bananen in elke kist fruit, en elke kist weegt een kilo. Hoeveel bananen heb ik.

Dit komt neer op wat jij vraagt. Zonder te weten hoeveel een banaan weegt, en hoeveel kisten ik heb, kan ik dit nooit oplossen.

Is dit de volledige opgave?
"Beep...beep...beep...beep"
~Sputnik I

memzier

memzier

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2010 - 21:55

Hoi allemaal,
Ik zit met een rekenprobleem voor een verslag. Stel: er is 5% (m/m) van stof benzeen (aanname dat dichtheid monster is 1 g/ml). Ik wil dit omrekening naar mol. Dus 5%m/m hoeveel mol is dat.
Ik kom er niet meer uit. wie kan mij hiermee helpen.
vriendelijke groet.
rauf

Opgave begrijp ik niet zo. Produkt van benzeen/water is in een installatie en is 10 ton/dag. dit gaan we met stoom strippen. Monstername geeft 5%(m/m) voor destillaat en 0,001%m/m bodemmonster.
Maar hoe zet ik het geheel om naar mol'len.
Is 5%m/m gelijk aan 0,05kg/kg. Hierna 10t/d=10000kg/d==>0,05*10000=500 kg benzeen per 10t.
Vbenzeen=10000kg/8,88 kg/m3=11363,7 m3.
Ik kom er echt niet meer uit. Ben geen scheikundige maar een WTK'er.
Ben blij als iemand mij hiermee helpt.
rauf

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 januari 2010 - 12:46

"Produkt van benzeen/water is in een installatie en is 10 ton/dag. dit gaan we met stoom strippen. Monstername geeft 5%(m/m) voor destillaat en 0,001%m/m bodemmonster." zegt niet zoveel. Monstername van wat? En wat heeft dat bodemmonster er mee te maken?

Het zou een hele hoop helpen, voor jezelf en voor degenen die je verder willen helpen als je de situatie duidelijk schetst. Dus: Beschrijf een duidelijk wat er precies allemaal gebeurt, en teken het processchema eens uit. Hoeft niet gedetailleerd te zijn, als je maar aangeeft waar de getallen die je noemt betrekking op hebben.

Verder helpt het als je de goede dingen op elkaar deelt. Je berekent eerst dat 5% m.m overeenkomt met 500 kg. Maar vervolgens ga je de totale hoeveelheid delen door de dichtheid van benzeen (en daarbij zit je er een factor 100 naast...), terwijl die stroom volgens je eigen zeggen voor 95% uit water bestaat. Als je het volume van de vloeistofstroom wil berekenen heeft het meer zin om uit te gaan van de dichtheid van water, 980 kg/m3, als eerste benadering. Als tweede benadering zou je kunnen stellen dat benzeen en water niet mengen, dan is het volume gelijk aan dat van 500 kg benzeen + het volume van 9500 kg water.

Omrekenen van massa naar hoeveelheid doen we met de molmassa. Die van benzeen is 78.11 kg/kmol.

p.s. verplaatst naar huiswerk

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures