Springen naar inhoud

Aflezen diagram, analogon logaritmische schaal?

• Log in om te kunnen reageren

Stinoss

Stinoss

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2010 - 23:59

Betreft deze diagram: http://en.wikipedia....phere_model.png

Ik wil aflezen hoe groot de luchtdichtheid is op 36km hoogte, maar zou bij God niet weten welke deviaties aan de linkeras worden gebruikt. :eusa_whistle:
Ik dacht eerst aan een soort van logaritmisch papier, maar hij springt van 1*10^6 gelijk over naar 1*10^3.

Iemand?

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

M.B.

M.B.

• >100 berichten
  • 165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2010 - 14:49

Gewoon lineaire schaal.
Op de linkeras staan er telkens even grote afstanden tussen 10^{-12}, 10^{-9} etc.
Per stap van duizend is het wel merkwaardig dat er nog eens een tussenverdeling in 9 stappen tussenzit ipv 10 (ik bedoel de horizontale stippellijnen)
Vermits die op niet vaste afstand liggen kan dat een logaritmische onderverdeling zijn.
Echt zeker ben ik er ook niet van.

In ieder geval zal het aflezen niet zo nauwkeurig zijn omdat dus de stappen te groot zijn (factor 1000)
Vandaar dat ik vermoed dat je op 36 km hoogte moet weten, omdat dat wss net op het onderste stippellijntje ligt.
Je hebt negen onderverdelingen tussen 0.001 en 0.000001 dus dit kan je uitrekenen (indien lineaire schaal, wat dus volgens mij niet zo is, zie uitleg hierboven).

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2010 - 14:53

de linker as is inderdaad logaritmisch, de 2 andere lineair.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures