Wat te doen met 8,6 * 10² newton?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Wat te doen met 8,6 * 10

Dag allen.

Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk over bananen. Nu heb ik uitgerekend met hoeveel kracht een tros bananen naar beneden getrokken word. Ik zal de formule even bijvoegen:

Fzw = m * g * h.

Fzw = 50 * 9,78 * 1,75

Fzw = 8,6 * 10² N.

En uiteraard, massa in kg. g = 9,78 omdat bananen op de evenaar groeien, en 1,75 meter is de gemiddelde hoogte van de tros.

Nu zoek ik een leuke vergelijking, illustratie, anekdote maakt niet uit om (met humoristische inval) te illusteren hoeveel kracht dat is.

Weet iemand iets, alles is welkom:D

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Wat te doen met 8,6 * 10

Ik zou eens beginnen met het opzoeken van de correcte formules. Wat je hierboven beschrijft is fout.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 2

Re: Wat te doen met 8,6 * 10

Oh ja ik zie het!

Mijn excusses, ben er niet helemaal bij vandaag.

De hoogte hoort natuurlijk helemaal niet in de berekening thuis.

Dan zou hij zo moeten klopen, toch?

Fzw = m * g.

Fzw = 50 kg * 9,78 m/s²

Fzw = 4,9 * 10² N.

Dus wat te doen met 4,9 *10² Newton? ](*,)

Bedankt Bart :eusa_whistle:

Berichten: 8.614

Re: Wat te doen met 8,6 * 10

Niet nagekeken, maar als je het resultaat dit ingeeft in Wolfram Alpha, krijg je altijd enkele vergelijkingen. 490 N is bijvoorbeeld ongeveer 1/19 van de bijtkracht van een Amerikaanse alligator.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 12.262

Re: Wat te doen met 8,6 * 10

Tja, maar wat moet zo'n alligator met 19 trossen bananen? :eusa_whistle:
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Wat te doen met 8,6 * 10

Wat je kan doen is kijken hoelang het duurt voordat een auto stil staat, wanneer die auto bijvoorbeeld 100 km/uur gaat.

Gewicht van een normale auto ligt rond de 1000 kilo.

Eerst in dit geval vertraging [a] berekenen m/s2.

f = m * a

490 = 1000 * a

a = 490/1000 = 0,49 m/s2

a = Δv / ΔT

100 km/uur is 100/3,6 = 27,778 m/s , aangezien we naar 0 km/uur gaan is Δv gelijk aan 27,778.

ΔT = 27,778 / 0,49 = 56,7.

Dus de tijd om de auto stil te laten staan met die kracht is dus ongeveer 57 seconden.

Maar ik neem aan dat het project al ten einde is, maar misschien ooit voor in de toekomst. Ok natuurlijk is de berekening niet helemaal accuraat. Want er zijn ook nog andere krachten die op de auto inwerken wrijving met wegdek en windkracht enz.

Reageer