Huidcel verandert direct in zenuwcel

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 2.504

Huidcel verandert direct in zenuwcel

http://www.kennislink.nl/publicaties/huidc...ect-in-zenuwcel


Wanneer je van een huidcel een zenuwcel wilt maken, hoeft de huidcel niet eerst een stamcel te worden. Met een combinatie van drie transcriptiefactoren is het Amerikaanse wetenschappers gelukt om huidcellen van een muis direct te veranderen in functionele zenuwcellen
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Huidcel verandert direct in zenuwcel

Hoewel het voor het onderzoek een goed iets is om iPS cellen te hebben (wet en problemen met stamcellen ontwijk je zo), kan ik me niet voorstellen dat dit ooit therapeutisch zal worden gebruikt. Zeker niet wanneer men gebruik maakt van retrovirale inserties. Je zal maar net de pech hebben dat deze inserties toevallig in een tumorsupressor gen terecht komen... De kans op het ontstaan van tumoren is te groot.


Het onderzoek op zich is verrassend, hoewel ik me afvraag of ze inderdaad direct een soort van 'transdifferentiatie' is opgetreden. Recentelijk heb ik bij een lezing namelijk gehoord dat ze in de groep van hematopoetische cellen, cellen ook een ander lot in kunnen duwen door transcriptie genen toe te voegen, hierbij was de gedachte echter dat er slecht een gedeelte dedifferentiatie optrad. De snelheid waarmee dit blijkbaar mogelijk is, is wel verwonderlijk.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Huidcel verandert direct in zenuwcel

Het onderzoek op zich is verrassend, hoewel ik me afvraag of ze inderdaad direct een soort van 'transdifferentiatie' is opgetreden. Recentelijk heb ik bij een lezing namelijk gehoord dat ze in de groep van hematopoetische cellen, cellen ook een ander lot in kunnen duwen door transcriptie genen toe te voegen, hierbij was de gedachte echter dat er slecht een gedeelte dedifferentiatie optrad. De snelheid waarmee dit blijkbaar mogelijk is, is wel verwonderlijk.


Ik heb hier nog een vraag aan toe te voegen, is het niet zo dat als je gaat rommelen in de transcriptie factoren dat de cellen die je op deze manier transformeert extra gevoelig worden om te veranderen in onco-cellen?
Wetenschap is een opeenvolging van mislukkingen waarbij je iets nieuws ontdekt.

Reageer