Straling en weefsel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 129

Straling en weefsel

Hallo

Ik doe mijn profielwerktsuk over straling en weefsel. Ik wil onderzoeken wat de invloed van straling is op weefsel en DNA. Het natuurkundige onderdeeltje (straling) is niet zo moeilijk. Maar ik ben een beetje vastgelopen bij de biologische stukje. Ik kan niet zoveel vinden over wat de effecten zijn van straling over de (chemische) structuur van weefsel. Kan mij iemand misschien helpen om aan een informatiebron te komen. Of heeft iemand een aantal goede sites of tips

Alvast bedankt.

Samir

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Straling en weefsel

Welke straling bedoel je?

dit kan interessant zijn. Wanneer je te maken hebt met radioactieve straling.

Straling van UMTS masten e.d. hebben hun effect op deze manier.

Ik zou je aan willen raden om je niet teveel met radioactieve straling bezig te houden. Dit onderwerp is tot in den treuren uitgemolken. Schade door UMTS masten e.d. zijn tevens veel meer een 'hot-topic'.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 129

Re: Straling en weefsel

Ik bedoel alle soorten straling met de nadruk op alfa beta en gammastraling. Maar ook UV straling en UMTS masten. Dus bedankt voor de links. Maar over dat nuclaire straling is dus weinig te vinden....

Berichten: 717

Re: Straling en weefsel

Voor zover ik weet is er nog steeds erg weinig bekend op specifieke stralingseffecten. Als men dat wist, hoefde er niet zoveel geëxperimenteerd te worden met bestraling bij kanker. Er wordt nog steeds dagelijks geëxperimenteerd met behandelmethoden. Sterke gammabron, zwakke gammabron, continu bestraling, onderbroken bestraling. De laatste ontwikkelingen gaan naar betabronnnen, gecombineerde straling (gamma/beta), etc. Maar al dit geëxperimenteer is nodig, omdat men nu eenmaal niet goed weet/kan bepalen, wat het effect zal zijn. Dit is niet echt het antwoord waar je op zit te wachten denk ik, maar goed.

Berichten: 129

Re: Straling en weefsel

Nee daar heb je gelijk in, dit was niet de antwoord die ik wou, maar toch bedankt

Berichten: 704

Re: Straling en weefsel

het feit bij UV-straling is dat zich in het DNA thymidine-dimeren vormen. Daardoor komt de transcriptie stil te liggen vanwege de rare ruimtelijke structuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: Straling en weefsel

Schade aan het DNA ontstaat meestal door de vorming van radicalen. Deeltjes-straling, zoals Beta-straling, ioniseert een watermolecuul in de cel onder vorming van H-radicaal en OH-radicaal. Deze radicalen zijn zo instabiel dat er uit de nabije omgeving elektronen opgeeist worden. De elektronen kunnen dus uit een van de schillen van een element uit het DNA afkomstig zijn. Hierdoor ontstaat er beschadiging van het DNA. Dit wordt in de meeste gevallen door de cel weer gerepareerd. Maar in schaarse gevallen gaat het mis en ontstaat er celdood of ontregelde en ongeremde groei dat kanker veroorzaakt.
BioLog.nl Life Sciences and BioNews

Berichten: 129

Re: Straling en weefsel

sdekivit en BioLog hartelijk dank voor jullie informatie. Ik heb er cker wat aan!!!

Kunnen jullie mij misschien ook vertellen hoe jullie dat weten. Is er een speciaale boek die je ken?

Maar erg bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: Straling en weefsel

Praktische stralingshygiene, G. Brouwer & Eynde, J. van den, prijs: € 22,50; Paperback | Bohn Stafleu van Loghum | 2003 ISBN: 9031341649
BioLog.nl Life Sciences and BioNews

Berichten: 129

Re: Straling en weefsel

Thnx je bent gewldig :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Straling en weefsel

Heeft het iets te maken met de 60 jarige verjaardag van Hyroshima? Als je wilt weten wat straling met mensen doet, zijn daar een flink aantal statistieken voor te vinden. Een grootser, grotesker en statistisch verantwoorder experiment kwa tijdsspanne is niet te vinden.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer