Anesthesie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4

Anesthesie

hallo

ik las laatst in een studieboek dat je een diabeet geen fysostigmine mag toedienen maar er stond niet bij waarom niet,

wie kan me dat uitleggen? :eusa_whistle:

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Anesthesie

Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat de vrijmaak van insuline ook onderhevig is aan de input van het parasympatische zenuwstelsel dat ACh als neurotransmitter heeft. Fysostigmine remt de afbraak van ACh waardoor het pancreas blijvend wordt gestimuleerd om insuline af te geven. Dit in combinatie met eventuele antidiabetica kan leiden tot hypoglycemieen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Anesthesie

Een erg oud artikel (1937! :eusa_whistle: ) beschrijft wat er gebeurt nadat men Fysostigmine toedient: blijkbaar zou dit leiden tot een toename van de glycemie. Wat het precieze mechanisme ervan is, staat niet beschreven, maar ik vermoed dat, zelfs al is het een stokoud artikel, je er wel van uit kan gaan dat het beschreven effect correct zal zijn.

http://ajplegacy.physiology.org/cgi/pdf_extract/118/2/300

Dido

-edit-

net een ietwat recenter artikel (van 2004) gevonden en dat beschrijft net hetzelfde:
The intravenous injection of physostigmine was found to produce a decrease in the concentration of glycogen in liver and an increase in the concentration of glycogen in heart auricles of the rat. Neostigmine did not produce the glycogenolysis in liver. The glycogenolytic effect of physostigmine was accompanied by an increase in blood glucose level....

The results of these experiments indicate that the glycogenolytic effect of physostigmine was most probably due to a general sympathetic activation produced by this substance. It seems therefore that this effect of physostigmine has a similar origin as the blood pressure rise produced by physostigmine in the rat, an effect which has also been attributed to a general sympathetic activation.
En het mechanisme kan je er nu dus wel uit afleiden.

http://www.springerlink.com/content/q2wr247661054g62/
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Anesthesie

Ik kan dat toch niet helemaal verklaren dan.

-edit- de auteurs van het artikel ook niet, das mooi :eusa_whistle:

-edit2- aha, het bevordert blijkbaar de glycogenolyse
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Anesthesie

Maak ik er nog snel een -edit 3- van... :eusa_whistle:

Om het helemaal correct te maken: het 2de artikel dateert blijkbaar ook al van 1967 (ipv. 2004)...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer