Kikkers bewijzen kracht van natuurlijke selectie

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 2.504

Kikkers bewijzen kracht van natuurlijke selectie

http://www.eosmagazine.eu/language/nl-BE/h...2/xmfid/12.aspx


Twee kikkersoorten ontwikkelen onafhankelijk van elkaar hetzelfde gif.


Soms vertonen niet nauw verwante dier- of plantensoorten sterke overeenkomsten. Dat fenomeen wordt ‘convergente evolutie’ genoemd. Bekende voorbeelden zijn de vleugels van vogels en vleermuizen en de gelijkaardige lichaamsvorm van haaien, dolfijnen en ichtyosaurussen (uitgestorven zeereptielen), niet toevallig soorten die in hetzelfde milieu leven. Structuren die het resultaat zijn van convergente evolutie mogen dan op het eerste gezicht sterk op elkaar lijken, bij nader onderzoek komen er doorgaans wel verschillen in vorm of werking aan het licht
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 12.262

Re: Kikkers bewijzen kracht van natuurlijke selectie

Is dit eigenlijk zo bijzonder?


Ergens kan ik me voorstellen dat het meer voorkomt dat 2 dieren ongerelateerd eenzelfde vergif weten te produceren. In het artikel word gesproken van een 'klein eiwit'... nu weet ik niet hoe klein, maar ergens zijn de mogelijkheden dan sowieso beperkt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Kikkers bewijzen kracht van natuurlijke selectie

Ik heb het artikel niet helemaal gelezen, maar zelfs met mini eiwitten heb je al bijna oneindig mogelijkheden.

Voor een peptide van 2 aminozuren zijn al 20x20=400 verschillende mogelijkheden.

3 aminozuren is 8000, en 4 aminozuren is 16000 mogelijkheden.

Hier gaat het om 91 aminozuren, reken maar uit hoe groot de kans is dat hetzelfde eiwit ontstaat.


Statistisch gezien dus compleet onmogelijk, maar ze zullen er vast wel een goeie verklaring voor hebben.

Geëvolueerd uit een gen dat in alle kikkers voorkomt bijvoorbeeld.

Heb nu geen tijd om dat artikel echt door te lezen.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 12.262

Re: Kikkers bewijzen kracht van natuurlijke selectie

Ah zo.. 91 is nog best een flink stukje. Ik had eerder het idee van een stuk of 10. Uiteraard zijn daarmee nog enorm veel mogelijkheden, maar hoeveel daarvan giftig zijn is natuurlijk weer een heel ander verhaal.
Victory through technology

Reageer