Zwachtelen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 13

Zwachtelen

Ik ben bezig met een onderzoek m.b.t. het zwachtelen van patienten met oedeem, of andere aandoeningen aan het onderbeen waarvoor het zwachtelen een geschikte behandeling is.

Mijn vraag hierover is of er iets bekend is van de druk waarmee de zwachtel aangebracht dient te worden.

Ik snap dat het per soort behandeling kan varieeren, maar is er iets van vast gelegd of is hierover iets van informatie te vinden.

alle info is welkom.
Er bestaan geen problemen alleen oplossingen voor lastige questies.

Berichten: 339

Re: Zwachtelen

Er is een richtlijn voor vastgelegd, die doorgaat voor ambulante compressietherapie volgens de CBO-methode. Deze richtlijn kon ik digitaal nu niet vinden.

Streefdruk in rust is 40 mmHg aan de enkel. Meestal worden verbanden aangelegd zonder ooit druk te meten, dus is het de vraag inhoeverre de praktijk daaraan voldoet.

Je zou het Leerboek Flebologie (red Neumann HA, 2003) kunnen naslaan wat daarin staat.

Daarnaast zou je artikels als deze: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18261106 kunnen bekijken.

Berichten: 30

Re: Zwachtelen

zwachtelen in geval van een oedeem is in principe een tijdelijke oplossing. Je gaat ervan uit dat het oedeem na verloop van tijd weer verdwijnt. Dit wordt wanneer het urgent is, bespoedigd door het gebruik van plastabletten.

;)
Zonder de MBB-er kan de arts zijn ei niet kwijt

Reageer