Longpatiënt

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Longpati

Hallo,

Ik zit hier met een stukje tekst over een fictieve longpatiënt. Deze patiënt (man, 26 jaar) heeft een beperkende longfunctie, reden nog onbekend. Nu gaat het om een bepaald soort bloedonderzoek. Deze patiënt is eenmaal in het ziekenhuis opgenomen een jaar terug en daar is gevonden: PaO2 58 mmhg, PaCO2 43 mmhg, zuurstofsaturatie 89%, Hb 7,4 nmol/l bij referentie 7,7 - 9,5 nmol/l.

Ik moet nu meerdere vragen beantwoorden, en de meeste kom ik wel uit. Maar kan iemand me helpen met het volgende:

- Deze bloedwaarden zijn een jaar oud; zijn deze nog betrouwbaar of moeten er opnieuw bloedonderzoek worden gedaan? Zo ja, vertel waarom en welk tijdstip is het beste?

- Kunnen deze waarden per dagdeel duidelijk verschillen?

hiervoor kan ik niets in de sheets vinden, en ik kon sanquin gebruiken is me verteld maar met die site valt niet te werken vind ik.

Re: Longpati

Nog een een toevoeging: (ik weet niet hoe ik mijn vraag kan wijzigen, dus ik doe een nieuw antwoord).

Ik zag op de laatste pagina nog een vraag zijn, waar ik absoluut geen antwoord op kan bedenken:

Is het voor een patiënt met vastgestelde restictieve longfunctie mogelijk om te hyperventileren? En zegt een restrictieve longfunctie meteen dat de patiënt juist hypoventileert of hoeft dat niet het geval te zijn?

Of de man kan hyperventileren denk ik de ene kant wel, en andere kant juist niet. Ik kom er niet uit.

En ook die andere vraag; ik ben totaal blanco!

Jan

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Longpati

- Deze bloedwaarden zijn een jaar oud; zijn deze nog betrouwbaar of moeten er opnieuw bloedonderzoek worden gedaan? Zo ja, vertel waarom en welk tijdstip is het beste?
Niet betrouwbaar, omdat de gaswisseling per minuut kan verschillen. Als je een saturatie bij iemand bepaalt net voordat diegene een ruiterembolie schiet, kun je wel nagaan dat de resultaten vóór en ná erg verschillend zijn. Beste tijdstip is het moment dat er klinisch klachten zijn.
- Kunnen deze waarden per dagdeel duidelijk verschillen?
Zie boven, ja. Met name mensen met COPD kunnen door een simpel viraal infectje compleet decompenseren en een exacerbatie COPD krijgen die kan leiden tot lage saturaties. Hb is meestal redelijk stabiel over een aantal uur, hoewel een forse bloeding natuurlijk het Hb snel kan laten dalen. Het Hb kan daarentegen over 1 dag wel flink fluctueren. Niet zelden zie je de ene dag een Hb van 6.5 en een dag erna een Hb van 7.2 bijvoorbeeld.
Is het voor een patiënt met vastgestelde restictieve longfunctie mogelijk om te hyperventileren?
Is afhankelijk van hoe slecht de longfunctie is. Zo'n patient zal in de regel minder diep kunnen inspireren en minder snel kunnen ademhalen door de 'stijvere' longen.
En zegt een restrictieve longfunctie meteen dat de patiënt juist hypoventileert of hoeft dat niet het geval te zijn?
Dat hoeft niet. Patienten compenseren hun 'stijvere' longen door sneller te gaan ademen. Je krijgt alleen hypoventilatie als dit compensatiemechanisme tekort schiet.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Re: Longpati

Bedankt wat een uitgebreide antwoorden, bedankt! Hier heb ik heel veel aan.

Reageer