Verschil tussen onder- en bovenwaterplanten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Verschil tussen onder- en bovenwaterplanten

Ik heb thuis 2 aquariums staan en begin me wat meer te interreseren voor hoe alles leeft en blijft leven. Nu zit ik met de vraag wat nou precies het verschil is tussen land, moeras en waterplanten. Dus bovenwater, half bovenwater en onderwater planten. Nu ben ik natuurlijk eerst even gaan googlen en daar kwam ik dus al gauw de volgende punten tegen:

* Echte onderwaterplanten hebben de opwaartse kracht van het water nodig om rechtop te blijven staan en bovenwater/moeras-planten zullen zowel boven als onderwater hun vorm behouden. De stengels en bladeren zijn een stuk steviger.

* Als een plant onderwater komt te staan is het natuurlijk de bedoeling dat hij niet verzuipt. Om dit te voorkomen zal de plant zijn bladeren strekken om weer bovenwater uit te komen. Dit proces kan al nu 2 uur op gang komen. De plant doet dit doordat er onderwater een ethyleen-ophoping ontstaat. Onderwater neemt de hoeveelheid ethyleen namelijk toe omdat diffusie veel langzamer verloopt. Die ophoping van ethyleen zet het proces van de strekking van de bladeren in gang.

De 2 bovenstaande stukjes zijn een ietwas verkorte uitleg van wat ik tegenkwam en zullen waarschijnlijk niet op elke plant van toepassing zijn. Ikzelf ben nu tot de conclusie gekomen dat bepaalde planten waarschijnlijk niet in staat zijn ethyleen uit te stoten onder water waardoor zij na verloop van tijd dood zullen gaan.

Is dit een juiste conclusie of zijn er nog meer oorzaken?

En zo ja... waardoor komt het dat de ene plant het wel kan en de andere niet...???

Ik hoop dat iemand wat verder op dit onderwerp in kan gaan...!!!

Bij voorbaat dank!

Reageer