Instant ice met natriumacetaat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

Instant ice met natriumacetaat

hallow mensen,

ik heb op internet vaak filmpjes gezien over hoe je instant ice maakt. je hebt er onder andere Natriumacetaat voor nodig. Ik ben al langs vele drogisterijen geweest om te vragen of ze het hadden, maar nee. ik ben langs de Verfwinkel geweest (Langeraap), want het is ook een hulpmiddel voor verf. maar daar hadden ze het ook niet. ik ben tenslotte langs de appotheker geweest. ze kenden het spul wel, maar hu hadden het niet op voorraad. ze belden hun groothandel, met als gevolg dat hun het niet meer in hun assortiment hebben. waarschijnlijk word het onder een andere naam verkocht. weet iemand hoe de simpele naam van Natriumacetaat is, zoals in de winkel word genoemd? en waar kan ik dat het beste halen?

gr cal

Berichten: 817

Re: Instant ice met natriumacetaat

Het valt in feite snel zelf te maken, heb het al eerder gedaan. Let wel, dit was onder een afzuigkast.

Het concept is een (bijna) kokende oplossing van natriumacetaat in water tot op het punt van verzadiging. Door het afkoelen van de oplossing gaat de oplosbaarheid dalen, en krijgen we een oververzadigde oplossing.

Enige stimulans tot het uitkristaliseren (meestal gebruiken ze een vinger, maar een kruimeltje, een stokje, eender wat waardoor kristalisatie kan beginnen) doet het goedje dus uitkristaliseren, waardoor het onmiddelijk warm en hard wordt.

Het gebruiken van aangekocht natriumacetaat voor deze proef is niet meteen gevaarlijk. Het koken van spaghetti heeft gelijkaardige gevaren met het kokende water, en natriumacetaat is in principe niet giftig. Ik raad je echter niet aan om het op je boterhammen te gaan strooien.

Dit is op labstuff (Klik hier) te kopen aan een schappelijke prijs.

Het maken van natriumacetaat kan in een labo (bv. schoolprojectje of weet ik wat) makkelijk zelf , maar voor het thuis experimenteren raad ik zo een dingen meestal niet aan.

Zelfs de simpelste experimenten kunnen gevaarlijk of schadelijk worden als je niet weet wat er chemisch/fysisch gebeurt en maar wat aanwijzingen volgt.

Het
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 11

Re: Instant ice met natriumacetaat

heey,

ik snap wat je bedoelt maar met welke huishoudelijke spullen kan ik dat dan zelf maken? ik zal eens op die labstuff kijken. is het daar veilig online te bestellen?
ToonB schreef:Het valt in feite snel zelf te maken, heb het al eerder gedaan. Let wel, dit was onder een afzuigkast.

Het concept is een (bijna) kokende oplossing van natriumacetaat in water tot op het punt van verzadiging. Door het afkoelen van de oplossing gaat de oplosbaarheid dalen, en krijgen we een oververzadigde oplossing.

Enige stimulans tot het uitkristaliseren (meestal gebruiken ze een vinger, maar een kruimeltje, een stokje, eender wat waardoor kristalisatie kan beginnen) doet het goedje dus uitkristaliseren, waardoor het onmiddelijk warm en hard wordt.

Het gebruiken van aangekocht natriumacetaat voor deze proef is niet meteen gevaarlijk. Het koken van spaghetti heeft gelijkaardige gevaren met het kokende water, en natriumacetaat is in principe niet giftig. Ik raad je echter niet aan om het op je boterhammen te gaan strooien.

Dit is op labstuff (Klik hier) te kopen aan een schappelijke prijs.

Het maken van natriumacetaat kan in een labo (bv. schoolprojectje of weet ik wat) makkelijk zelf , maar voor het thuis experimenteren raad ik zo een dingen meestal niet aan.

Zelfs de simpelste experimenten kunnen gevaarlijk of schadelijk worden als je niet weet wat er chemisch/fysisch gebeurt en maar wat aanwijzingen volgt.

Het

Berichten: 817

Re: Instant ice met natriumacetaat

Het is daar inderdaad te verkrijgen. Heb op de website gezocht (chemicalien -> letter N) staat bij natriumacetaat.

Hoe je het zelf maakt ga ik hier niet vertellen om veiligheidsredenen.

Indien je voldoende scheikundige kennis hebt om het veilig te maken, zou het ook geen raadsel mogen zijn hoe het te maken.

Indien je niet meteen weet hoe je het moet maken, heb je waarschijnlijk onvoldoende kennis van het achterliggende chemische/fysische aspect, en is het dus veiliger om het gewoon online te kopen.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer