Loon stijgt niet/daalt zelfs

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 65

Loon stijgt niet/daalt zelfs

Hallo allemaal,

Ik ben 20 jaar en ik werk in een supermarkt als vakkenvuller, part-time voor zo'n 8 uur per week. Mijn baas is franchiser en heeft de afgelopen paar jaar minder omzet gedraaid dan gepland.

Om een lang verhaal kort te houden: Vanaf augustus was het plan van de baas om mensen, vanaf 18 jaar, geen loonsverhoging meer te geven wanneer ze verjaard zijn. Dat zou betekenen dat toen ik 20 werd, ik het loon van een 19-jarige zou blijven ontvangen.

Ik was het hier uiteraard niet mee eens, maar met het maken van de afweging tussen wel een baan met een lager uurloon, of geen baan, heb ik het maar afgewacht. Ik vond het werkelijk belachelijk dat de werkgever niets aan het personeel had duidelijk gemaakt in een van de vergaderingen. Ik heb via-via moeten horen dat dit plan bestond, en heb het persoonlijk moeten vragen.

Ik bleek echter door het net geglipt te zijn en heb in september, oktober, november en december als 20-jarige betaald gekregen. Collega's echter, die na augustus verjaard zijn, kregen géén loonsverhoging.

Mijn eigen loon is echter sinds de afgelopen periode weer omlaag gegaan naar het loon van een 19-jarige!

1: Volgens mij moet de werkgever zich aan de CAO-uurlonen houden. Mocht hij dit niet doen, dan moet het loon over een jaar tijd hetzelfde zijn als het CAO-loon.

2: Loon terugschroeven is volgens mij sowieso verboden.

Heb ik het bij het rechte eind bij punt 1 en 2? Zo ja, wat kunnen we als groep collega's hieraan doen?

We willen het niet hard spelen met ontslag, aangezien we allemaal studenten zijn van boven de 18 en niet zo snel bij een andere supermarkt aan de bak komen.

Ik zou het zeer op prijs stellen als mensen mij hiermee kunnen helpen!

Vriendelijke groeten,

Berichten: 12.262

Re: Loon stijgt niet/daalt zelfs

Als de CAO bindend verklaard is (geen idee of dat bij jou het geval is), heb je op punt 1 in ieder geval gelijk - lager betalen dan wat de CAO voorschrijft mag in dat geval niet.

Of je loon mag verlagen hangt af van je arbeidscontract. Normaliter zal hierin zijn opgenomen dat het loon bijvoorbeeld tenminste met de inflatie verhoogd dient te worden of iets van die strekking. Overigens gaan de eisen van een CAO weer boven het contract, indien van toepassing.
Victory through technology

Reageer