Modelleren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 774

Modelleren

Hallo, ik ben momenteel bezig met het schrijven van mijn thesis. Ik ben bezig met chemische simulatieprogramma's en het leek mij interessant om een stukje te schrijven over 'modeleren'. Ik weet echter niet hoe ik hier aan moet beginnen.

Iemand ideeen, suggesties? Of een website ofzo?!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Modelleren

Het begrip modelleren is heel erg breed. Om een zinnig antwoord te kunnen geven is het handig als je het onderwerp van je verslag wat verduidelijkt en als je erbij vertelt welke programma's je precies gebruikt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 774

Re: Modelleren

Ik ben bezig met de simulatie van een reactieve destillatie. Met de simulatieprogramma's 'Chemcad' en 'Aspen'.

Ik heb reeds wat uitleg gevonden, maar ik vind deze niet voldoende eigenlijk

http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_modelling

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Modelleren

Die programma's bestaan uit 2 delen: Een handige rekenhulp die voor ieder onderdeel in het processchema en vor het totale proces de masa- en energiebalansen voor je doorrekent, gebaseerd op de gevestigde theorieën (en de daaruit volgende vergelijkingen) voor reactiesnelheid, warmte- en stofoverdracht, etc. Dat wordt gecombineerd met een enorme database aan thermodynamische parameters en een schat aan methodes om de stofeigenschappen van mengsels te berekenen.

Dit alles met een grafische interface waarmee je eenvoudig de schema's kunt opstellen.

Misschien vind je hier nog wat meer nuttige informatie.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 774

Re: Modelleren

Bedankt.

Kan men eigenlijk stellen dat vloeistofmodellen zoals NRTL gebruikt worden om fasenevenwichten te berekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Modelleren

NRTL is inderdaad een van die methodes/modellen. Maar, zoals gezegd, dat is niet het enige dat de software doet.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer