Springen naar inhoud

Verschil in treksterkte?

• Log in om te kunnen reageren

Rexxar

Rexxar

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2010 - 17:04

Hallo,

ik heb 2 plaatjes aluminium aan elkaar gelijmd, maar nu vraag ik mij af, verschilt de maximale treksterkte van de oppervlakken als haaks op het lijmoppervlak trek of parallel aan het lijmoppervlak?

Dit is even schematisch, maar beide oppervlakken zijn gelijk, en ik ga er van uit dat ik dan evenveel lijm gebruik bij beide omstandigheden, om zo min mogelijk variabelen te krijgen

trekproef.gif

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

louis999

louis999

• >100 berichten
  • 101 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2010 - 19:39

puur instinctief zou ik zeggen dat ze grotere treksterkte zullen hebben als je er parallel met het lijmoppervlak aan trekt, omdat er dan ook nog wrijving is die tegenwerkt, maar dan zat ik te denken, als je er haaks aan trekt, bv als je twee glazen plaatjes hebt, met een fijn laagje water tussen zul je al serieus moeite moeten doen om ze van elkaar te trekken (ik weet niet meer hoe dit noemt) dus... nu weet ik het ook niet meer
He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures