Titratie azijnzuur met natronloog

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Titratie azijnzuur met natronloog

Hallo,

Wie ik kan mij helpen?

Ik heb de volgende titratie uitgevoerd:

- Ik had 0,1 M natronloog

- Ik deed een 10x verdunde oplossing van schoonmaakazijn in een bekerglas

- Hiervan pipeteerde ik 10 ml en deed dit in een erlenmeyer

- In de buret zat natronloog, waarmee ik titreerde.

Het equivalentiepunt/omslagpunt, waarbij er dus sprake was van een kleuromslag, was bereikt bij 9,175 ml.

Ik moest dus 9,175 ml natronloog bij de 10x verdunde 10 ml schoonmaakazijn doen om een kleuromslag te krijgen.

Nu is mijn vraag: Hoe bereken ik het gehalte azijnzuur van schoonmaakazijn in gram?

De reactievergelijking is trouwens: CH3COOH + OH- --> CH3COO- + H2O

Alvast heel erg bedankt!

Gerdien

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Titratie azijnzuur met natronloog

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Titratie azijnzuur met natronloog

Uit de reactievergelijking kun je het aantal mol azijnzuur berekenen dat gereageerd heeft. Er geldt: massa in gram = molmassa maal aantal mol. Bereken aan de hand daarvan het azijnzuurgehalte in gram per liter.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 7

Re: Titratie azijnzuur met natronloog

Uit de reactievergelijking kun je het aantal mol azijnzuur berekenen dat gereageerd heeft. Er geldt: massa in gram = molmassa maal aantal mol. Bereken aan de hand daarvan het azijnzuurgehalte in gram per liter.
Bedankt voor je reactie!

Ik heb dit gedaan en krijg dan:

9,18 x 0,1 = 0,918 mmol --> 0,000918 mol

en dan 0,000198 x 60,05 (molmassa van azijnzuur) = 0,055 g

maar dit klopt niet, want dit is veel te weinig.

Als ik 0,055 x 100 doe (=5,5) dan kan het wel kloppen, maar ik zou niet weten waarom je dit zou moeten doen.

Heb ik nu een fout gemaakt, of is dit dan toch het goede antwoord?

B.v.D.

Gerdien

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Titratie azijnzuur met natronloog

Los van de vraag of het goed of fout is: Op basis waarvan beslis je dat 0,055 "te weinig" is?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 7

Re: Titratie azijnzuur met natronloog

Los van de vraag of het goed of fout is: Op basis waarvan beslis je dat 0,055 "te weinig" is?


In de opdracht stond: volgens de warenwet moet er 8 gram azijnzuur in schoonmaakazijn zitten om de naam schoonmaakazijn te mogen dragen. En dit moest je controleren, of er daadwerkelijk 8 gram azijnzuur in zat.

En als je dan op 0,055 gram uitkomt is dat wel erg weinig. Toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Titratie azijnzuur met natronloog

De cruciale vraag is: 8 gram per ...?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 7

Re: Titratie azijnzuur met natronloog

De cruciale vraag is: 8 gram per ...?
Maar volgens mij stond in de opgave: Er moet 8 gram azijnzuur in schoonmaakazijn zitten.

Helaas kan ik de opgave niet meer inzien, dus weet ik dat ook niet precies meer.

Maar is het logisch als je 0,055 x 100 doet? want de berekening zelf is goed toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Titratie azijnzuur met natronloog

Zomaar 2 getallen met elkaar vermenigvuldigen is nooit logisch. Bovendien helpt vermenigvuldigen met 100 je nog niets verder, want 5,5 is niet hetzelfde als 8. Laten we even systematisch verdergaan met je titratie. Je berekening tot nu was wel goed, maar is nog niet compleet.

Je hebt correct berekend dat er 0,9175 mmol OH- is verbruikt. De hoeveelheid azijnzuur (HAc) in de oplossing die je getitreerd hebt was dus 0,9175 mmol. Dit zat in een volume van 10 mL. De concentratie was dus 91,75 mmol/L.

Je oplossing was een 10x verdunde oplossing van schoonmaakazijn. De concentratie azijnzuur in schoonmaakazijn was dus 917,5 mmol/L = 0,9175 mol/L.

Dit komt overeen met 55,1 g/L.

Volgens de warenwet moet schoonmaakazijn 8% (massaprocent) azijnzuur bevatten. Dit komt overeen met 8g per 100 mL, misschien dat daar je 8 g vandaan kwam. Daar zit deze azijn dus ver onder. Misschien is het geen schoonmaakazijn maar wijnazijn, dat bevat 5,5% azijnzuur.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 7

Re: Titratie azijnzuur met natronloog

Bedankt voor je reactie!

Het klinkt misschien stom maar ik begrijp niet goed hoe je nou precies aan die 0,9175 mol/L komt.

Tijdens de titratie heb ik wel schoonmaakazijn gepakt, maar het zou dus ook zo kunnen zijn dat het wijnazijn is?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Titratie azijnzuur met natronloog

Je hebt een hoeveelheid bepaald die in 10 mL zat. De hoeveelheid die in 1 liter (1000 mL) van die oplossing zou zitten, is dus 100 keer zo groot., oftewel 100 * 0,9175 mmol = 91,75 mmol. De concentratie (=hoeveelheid per volume-eenheid) is dus 91,75 mmol/L

Dat is de concentratie van de oplossing die je getitreerd hebt. De concentratie van het azijn is 10 keer zo groot, omdat je een 10 keer verdunde oplossing had gemaakt. De concentratie van het azijn is dus 917,5 mmol/L. En aangezien 1 mol hetzelfde is als 1000 mmol, kun je ook schrijven 0,9175 mol/L.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 7

Re: Titratie azijnzuur met natronloog

Marko schreef:Je hebt een hoeveelheid bepaald die in 10 mL zat. De hoeveelheid die in 1 liter (1000 mL) van die oplossing zou zitten, is dus 100 keer zo groot., oftewel 100 * 0,9175 mmol = 91,75 mmol. De concentratie (=hoeveelheid per volume-eenheid) is dus 91,75 mmol/L

Dat is de concentratie van de oplossing die je getitreerd hebt. De concentratie van het azijn is 10 keer zo groot, omdat je een 10 keer verdunde oplossing had gemaakt. De concentratie van het azijn is dus 917,5 mmol/L. En aangezien 1 mol hetzelfde is als 1000 mmol, kun je ook schrijven 0,9175 mol/L.
Oooh oke! Nu snap ik hem! Echt harstikke bedankt voor de moeite!

Maar is 5,5 gram wel een reeële hoeveelheid als het eigenlijk 8 gram moet zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Titratie azijnzuur met natronloog

Titraties kunnen bijzonder nauwkeurig zijn, als je ze correct en netjes uitvoert. Dan is een bepaling tot op 4 cijfers nauwkeurig mogelijk. Als er 8,000% inzit, dan meet je ook 8,000% - maar zeker geen 5,5%.

Wat hier aan de hand is blijft de grote vraag. Het kan overal fout zijn gegaan. Misschien was het geen huishoudazijn, misschien heeft de fabrikant gesjoemeld. Misschien heeft iemand er in de tussentijd water bijgedaan. Misschien heb je bij de verdunning een fout gemaakt, of bij het titreren verkeerd afgelezen.

Belangrijkste is dat de berekening klopt op basis van de waardes die je hebt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 7

Re: Titratie azijnzuur met natronloog

Oke, dan kan ik dat wel bij het verslag onder het kopje 'discussie' melden.

In ieder geval mijn hartelijke dank voor de uitleg!

Reageer