Wat betekent deze (operatie) term precies?

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Wat betekent deze (operatie) term precies?

Ik kwam in een stukje tekst van een blackboard sheet het volgende tegen:

"open transversale" operatie.

Ik dacht zelf dat het, vooral vanwege de context, hetzelfde betekende als sternotomie. Maar ik weet er te weinig van om het zeker te weten! De vraag erbij is, of een thoraxdrain altijd nodig is bij deze open transversale operatie, ook als het niet specifiek om een LONGoperatie (maar een andere operatie achter het borstbeen)?

Jan

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Wat betekent deze (operatie) term precies?

Jannemann schreef:Ik kwam in een stukje tekst van een blackboard sheet het volgende tegen:

"open transversale" operatie.
Een 'open operatie' staat tegenover een endoscopische operatie. En komt dus neer op een operatie waarin 'gesneden' wordt. Dit laatste gebeurt natuurlijk ook bij een endoscopische operatie, maar dan in veel beperktere mate.

En transversaal betekent een dwarsdoorsnede. Een incisie in de breedte of van links naar rechts, zeg maar (het omgekeerde van longitudinaal, wat 'in de lengte' betekent).

Of een thoraxdrain steeds nodig is, laat ik over aan de chirurgen hier. Maar ik vermoed dat, van zodra de thorax wordt opengemaakt een drain aangewezen én zeker beter is.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Re: Wat betekent deze (operatie) term precies?

Okee bedankt Dido, misschien komen er nog andere antwoorden die wat zekerheid kunnen brengen maar in ieder geval bedankt voor je definities!

Ik had nog een toevoeging, namelijk of bij een thoracoscopische operatie een thoraxdrain nodig is?

Tevens zit ik met een lastige vraag, namelijk bij wat voor soort operaties wordt er een blaascatheter toegepast? Waarvoor wordt dit toegepast.

Mij is het niet duidelijk of deze vraag nou gaat om 'gewoon' en dus of ik heel uitgebreid moet antwoorden, of dat het gaat om bovenstaande, en dus of ik moet zeggen of een blaascatheter bij een open transversale en/of thoracoscopische operatie gebruikt wordt. Pff, wat een lastige stof, waar kan ik dit nou vandaan halen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Wat betekent deze (operatie) term precies?

Blaaskatheter wordt onder andere om de volgende redenen toegepast:

- Spinale anesthesie waarbij je de autonome vezels platlegt van de blaas

- Operaties die lang duren (bij tonsillectomie zijn mensen ook vaak onder algehele anesthesie maar is blaaskatheter niet nodig omdat het maar een kwartier duurt)

- Operaties waarbij vochtbalans belangrijk is zoals cardiovasculaire ingrepen

- Operaties specifiek van het urogenitaal stelsel of operaties in de buik waarbij je kunt zien of hematurie ontstaat

- Operaties bij mensen die reeds blaaskatheter hebben

En vast nog wel meer indicaties...
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer