[piramide]driehoek oppervlakte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[piramide]driehoek oppervlakte

hallo allemaal.

Ik heb een pratische opdracht maar ik kom er maar steeds niet verder mee.

Dus mijn vraag is :

Ik heb een piramide waarvan ik de oppervlakte moet uitrekenen.

maten : grondvlak is 4 bij 4 cm en de hoogtelijn is 3 cm

Ik wou de formule : oppervlakte grondvlak + oppervlakte 4 driehoeken gebruiken.

dus ik deed 4 x 4 + 4 x ? = ?

Ik weet niet hoe ik die hoogte van die driehoek kan berekenen , dit is het begin van elke opdracht en die snap ik niet

Ik heb het door gelezen en verder kan ik het wel maar hier kom ik niet aan uit.

Mavo klas 4
Bijlagen
clip_image002.jpg
clip_image002.jpg (5.01 KiB) 563 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [piramide]driehoek oppervlakte

Je tekening klopt niet. De hoogtelijn van een piramide gaat vanuit de top namelijk door het snijpunt van de diagonalen in het grondvlak. Kijk eens of je zo wel verder komt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 4

Re: [piramide]driehoek oppervlakte

Je tekening klopt niet. De hoogtelijn van een piramide gaat vanuit de top namelijk door het snijpunt van de diagonalen in het grondvlak. Kijk eens of je zo wel verder komt.
De tekening komt rechtstreeks uit het word document dus ik heb het zelf niet gemaakt

en niemand anders heeft er iets van gezegd.

maar anders laten we de tekening in de achtergrond want ik zou alleen willen weten hoe ik de oppervlakte van zo'n driehoek kan berekenen met alleen de basis en de hoogte van zo'n piramide.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [piramide]driehoek oppervlakte

Los hem dan op in stappen. Bedenk eerst een doorsnede waar die hoogtelijn in voorkomt. Kun je dan (hint: Pythagoras) de hoogte van zo'n driehoeksvlak van de piramide berekenen?
jake1.png
jake1.png (8.32 KiB) 577 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: [piramide]driehoek oppervlakte

Los hem dan op in stappen. Bedenk eerst een doorsnede waar die hoogtelijn in voorkomt. Kun je dan (hint: Pythagoras) de hoogte van zo'n driehoeksvlak van de piramide berekenen?
dat foto,tje heeft echt geholpen ik moet nu weg maar ik denk wel dat ik er nu aan uitkom alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [piramide]driehoek oppervlakte

Als je een beetje last hebt met ruimtelijk inzicht, speel dan hier eens mee:

http://www.fi.uu.nl/toepassingen/00349/toe...ing_wisweb.html

Kun je zelf van dat soort plaatjes maken, en ze in alle richtingen ronddraaien :eusa_whistle:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: [piramide]driehoek oppervlakte

ik zal het uitproberen.

Reageer