Twee manieren om het gehalte azijn te bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Twee manieren om het gehalte azijn te bepalen

Hallo,

Ik heb de opdracht gekregen om te onderzoeken of schoonmaakazijn inderdaad tweemaal zoveel azijn bevat als natuurazijn (voor consumptie).

1 methode heb ik al bedacht en info over ingewonnen: beide soorten titreren met NaOH en de resultaten vergelijken.

Wie weet er nog een tweede methode:

is het mogelijk om aan de hand van de zuurgraad (pH) het verschil te bepalen? Zo ja, hoe kun je de pH nauwkeurig bepalen?

Nog een andere oplossingsrichting:

Uit mijn scheikundeboek heb ik begrepen dat azijnzuur reageert met alcohol (ethanol) onder vorming van ethyl acetaat. Ik weet echter niet of daarbij sprake is van zuur naar basisch milieu dat met een indicator te bepalen is in een titratie.

Wie kan mij hiermee verder helpen?

Groeten van,

Hans

Gebruikersavatar
Berichten: 10.567

Re: Twee manieren om het gehalte azijn te bepalen

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Twee manieren om het gehalte azijn te bepalen

Uit mijn scheikundeboek heb ik begrepen dat azijnzuur reageert met alcohol (ethanol) onder vorming van ethyl acetaat.
Dat doet het wel, als je puur azijnzuur hebt (dus geen azijn, wat een oplossing van azijnzuur in water is)... en dan nog alleen onder verwarming en katalyse met bijv zwavelzuur.

Titratie lijkt me de meest logisch weg om de concentraties te bepalen, maar je zou het ook kunnen zoeken in de dichtheid van de oplossingen, of bijvoorbeeld neutraliseren met NaOH, afdampen, en kijken hoeveel natriumacetaat je overhoudt (praktisch lastig ivm kristalwater, maar het zou in principe best kunnen).
Victory through technology

Berichten: 817

Re: Twee manieren om het gehalte azijn te bepalen

uit de pH van huishoudazijn (gemeten met een pH meter, geen gewone titratie) terugrekenen hoeveel protonen je hebt.

Je vind vast ergens wel de nodige zuurconstante (denk dat pK=4.75, niet 100% zeker. heb hier geen tabel in de buurt).

Daaruit kan je ook netjes uittellen hoeveel azijnzuur er in je oplossing zat.

Neem bv 10ml, leng aan tot 50 ofzo, en meet pH

Daarnaast kan je een titratie doen, en je hebt 2 methodes om vrij efficient en snel de concentratie aan azijnzuur te bepalen.

Die reactie met ethanol (die alleen opgaat onder de voorwaarden beschreven door Benm) is allemaal goed en wel. Maar daarna moet je nog altijd je ethylacetaat gaan bepalen.

Waarom niet gewoon rechstreeks azijnzuur bepalen, en wat werk uitsparen?
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 10.567

Re: Twee manieren om het gehalte azijn te bepalen

De pH is niet heel erg geschikt om onderscheid te maken. Een oplossing met een 2 keer zo hoge molariteit zal tot een pH-stijging van 0,15 leiden. Dit is met een pH-meter wel te meten, maar dan mag er niets mis mee zijn. De meeste zijn nauwkeurig tot op decimaal.

Estervorming kun je uit je hoofd zetten. Dat vindt alleen plaats onder afvoering van water. Een 4 (of 8)% oplossing (dus meer dan 90% water) zal niet reageren.

Je zou een titratie kunnen doen waarbij je tijdens het toedruppelen de pH meet en uitzet. De zo ontstane titratiecurve vertelt je ook wat de molariteit van de oplossing was. Op eenzelfde manier kun je ook een conductometrische titratie doen, daarbij meet je niet de pH, maar de geleidbaarheid.

Een laatste mogelijkheid waarvan ik zelf overigens niet weet of het zou werken is een gravimetrische bepaling; je voegt dan een (bekende) overmaat natronloog toe, gevolgd door een oplossing van zilvernitraat. Daarbij zal een neerslag ontstaan, waarvan je de massa kunt bepalen. Maar zoals ik al zei, dit is maar een wilde gok van mij en ik weet niet of dit in de praktijk zal werken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Twee manieren om het gehalte azijn te bepalen

Volgens mij is die dichtheidsmeting wel een goede optie.. althans, waar het zuivere mengsels van azijnzuur en water betreft. Azijn voor consumptie zou best wel eens andere stoffen (bijv suikers) kunnen bevatten die het compleet in de war gooien.

Maar goed, secundaire methodes verzinnen geeft genoeg opties, desnoods zou je zelfs via destillatie nog kunnen bepalen hoeveel azijnzuur er ongeveer in het mengsel zat. Het lijkt mij allemaal geen aanrader, maar als je verplichte opties titratie en 'nog iets' zijn ben je er denk ik tamelijk vrij in...
Victory through technology

Reageer