Normaalkrachten berekenen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Normaalkrachten berekenen

Ik heb de volgende opgave. Heeft iemand hier een uitgebreide oplossing voor met berekeningen.
Bijlagen
Sterkteleer.JPG
Sterkteleer.JPG (15.82 KiB) 486 keer bekeken

Berichten: 150

Re: Normaalkrachten berekenen

Mooi huiswerkje. Wat heb je zelf al bereikt? En waar zit je precies vast?

Berichten: 6

Re: Normaalkrachten berekenen

De berekening die ik tot nu toe uitgevoerd heb heb ik als bijlage meegestuurd in dit bereicht.

Zit ik op de goede weg,. Mijn gevoel zegt dat dit niet helemaal klopt wat ik op papier gezet heb.
Bijlagen
naamloos1.JPG
naamloos1.JPG (47.78 KiB) 490 keer bekeken

Berichten: 150

Re: Normaalkrachten berekenen

nicot schreef:De berekening die ik tot nu toe uitgevoerd heb heb ik als bijlage meegestuurd in dit bereicht.

Zit ik op de goede weg,. Mijn gevoel zegt dat dit niet helemaal klopt wat ik op papier gezet heb.
Volg je gevoel dan maar :eusa_whistle:

Volgens je berekeningen bedraagt F[d] 0,77 kN. Op A staat er echter wel een drukkracht van 150 kN.

Maak het lichaam eens vrij. 't Is overduidelijk dat de ganse constructie uit 3 delen bestaat, nl. AD, AB en BC. Maak hiervan een tekeningetje, dan zie je meteen welke normaalkrachten heersen in de verschillende delen. Je zou eigenlijk geen formules nodig hebben om die te berekenen.

Ik wacht alvast op je verdere bericht (met tekening ](*,) )

Berichten: 6

Re: Normaalkrachten berekenen

Zou dat betekenen dat indien zonder formule op te lossen en het geheel in drie delen is te splitsen ik het te moeilijk heb gedaan en simpelweg de gemiddelde normaalspanningen als volgt zijn te berekenen:

Voor DA:150KN/oppervlakte doorsnede staaf DA

Voor AB: 50 KN/oppervlakte doorsnede staaf AB

Voor BC:200 KN/oppervlakte doorsnede staaf BC

Berichten: 150

Re: Normaalkrachten berekenen

Je zit alvast op de goede weg, wat AD en BC betreft. Die zijn inderdaad correct. Beide zijn trouwens drukkrachten.

Wat AB betreft maak je echter nog een foutje. Je mag beide krachten niet zomaar aftrekken van elkaar omdat ze tegengesteld zijn. Wat had je ervan gedacht om hiervan een resulterende trekkracht van 350 kN te maken?

Berichten: 6

Re: Normaalkrachten berekenen

De gemiddelde normaalkrachten zijn dan als goed is als volgt:

Voor AD: 150 x 10^3 / .25 x pi x 50^2 = 76.39 N/mm^2

Voor AB: 350 x 10^3 / .25 x pi x 20^2 = 1114 N/mm^2

Voor BC: 200 x 10^3 / .25 x pi x 50^2 = 101.85 N/mm^2

Als dit zo is dan is dit zeker een les voor de volgende keer. Alleen 1 vraag : waarom zijn dan de elastischetijdsmodussen ook gegeven. Toch niet om iemand op het verkeerde been te zetten mag ik aannemen

Berichten: 6

Re: Normaalkrachten berekenen

nicot schreef:De gemiddelde normaalkrachten zijn dan als goed is als volgt:

Voor AD: 150 x 10^3 / .25 x pi x 50^2 = 76.39 N/mm^2

Voor AB: 350 x 10^3 / .25 x pi x 20^2 = 1114 N/mm^2

Voor BC: 200 x 10^3 / .25 x pi x 50^2 = 101.85 N/mm^2

Als dit zo is dan is dit zeker een les voor de volgende keer. Alleen 1 vraag : waarom zijn dan de elastischetijdsmodussen ook gegeven. Toch niet om iemand op het verkeerde been te zetten mag ik aannemen

Spelen de reactiekrachten op vaste punten D en C ook geen rol in de berekeningen welke dan op of afgetrokken moeten worden van de gegeven waarden van kracht op B en C

Reageer