Ontvoerd huisdier...

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 83

Ontvoerd huisdier...

Bij een goede vriendin van mij zijn mensen de woning binnen gedrongen en hebben haar kat ontvreemd.

De politie zit er welliswaar bovenop en de daders worden ook aangepakt.

Echter.. het terug krijgen van die kat is een ander verhaal, daar doen ze niks aan ?

Kan dit zomaar en wat zijn de mogelijkheden verder ?

Berichten: 12.262

Re: Ontvoerd huisdier...

Het lijkt me dat dit werkt zoals bij diefstal van enig ander goed: Indien de dader 'gepakt' wordt kan hij besluiten afstand te doen van de kat (die dan teruggegeven kan worden aan de oorspronkelijke eigenaar). Doet hij dit niet, dan kun je je als gedupeerde nog melden bij de politie en verzoeken om bij afhandeling van de strafzaak ook je goederen terug te krijgen.

Lukt dat niet, dan rest uiteraard altijd gewoon de civiele procedure, die overigens ook kan als de politie er strafrechtelijk helemaal niets mee doet... enige is dat je moet bewijzen dat de kat jouw eigendom is (en je die bijvoorbeeld niet hebt verkocht of gegeven aan degene die hem gestolen heeft).
Victory through technology

Berichten: 83

Re: Ontvoerd huisdier...

Ik begrijp dus niet dat een DUIDELIJK ontvreemd goed niet gewoon terug gegeven wordt.

ook niet na een veroordeling.. dat je dan eerst nog een civiele procedure moet starten is bezopen vind ik.

Berichten: 12.262

Re: Ontvoerd huisdier...

Tja, ergens zou je dat 'bezopen' kunnen noemen. Overigens is het niet ongebruikelijk dat de dief alsnog afstand doet van het goed om zo de (kosten van) de civiele procedure te voorkomen.

Overigens zit er ook wel logica achter, vooral als het gestolen goed wordt doorverkocht. Stel iemand steelt een kat, en verkoopt die aan een derde. Deze derde sluit de koop in goed vertrouwen (normale prijs, geen indicatie dat hij afkomstig is van diefstal).

In die situatie is het oneerlijk t.o.v. deze derde het goed terug te geven aan de oospronkelijke eigenaar, maar uiteraard wel weer mogelijk de dief de waarde van het goed te laten vergoeden aan de oorspronkelijke eigenaar. Dit zou uiteraard ook andersom kunnen (het goed teruggeven en de dief laten betalen aan degene die het kocht), maar in de praktijk is het niet zo geregeld. Praktisch voordeel hiervan is dat bijvoorbeeld bij een gestolen auto de oorspronkelijke eigenaar de waarde kan verhalen op zijn verzekering, en de nieuwe eigenaar zijn auto kan behouden (mits ter goede trouw gekocht).
Victory through technology

Berichten: 83

Re: Ontvoerd huisdier...

Ik snap het wel een beetje, maar het probleem is dat het een huisdier is waar ze erg aan gehecht is.

er is danook sprake van pesterij.

Berichten: 12.262

Re: Ontvoerd huisdier...

Hopen dat het door een gesprekje van de politie oid alsnog goed komt zonder tussenkomst van een rechter. Ik kan me voorstellen dat ze politie en het OM niet zoveel zin hebben om een hele zaak te maken van een gestolen kat, en dat het leed ook wel weer geleden is als het beest wordt teruggegeven.

Dit soort geschillen wil je eigenlijk ook helemaal niet voor het gerecht hebben - zeker als het een klare zaak is. Als je zoiets civiel afdwingt moet je teruggave van de kat eisen, een dwangsom per dag dat dat niet gebeurd, en zo verder... nogal veel gedoe zo lijkt me.

Bovendien zou het bij een pesterij de zaak alleen maar kunnen verergeren, bijvoorbeeld als de kattenjatter besluit het beest te verkopen aan een derde. Als er zoiets gebeurd zou je in het slechtste geval de waarde van de kat krijgen - en tenzij het iets heel bijzonders is zal dat denk ik weinig soelaas bieden.
Victory through technology

Berichten: 83

Re: Ontvoerd huisdier...

Dat is dus (helaas) precies wat de bedoeling is.

zorgen dat die vriendin van mij haar kat kwijt is.

Er is dus wel enige haast bij omdat dat figuur alles zal doen om te zorgen dat ze 'm niet meer terug krijgt.

Ik kan 'm natuurlijk wel in de gaten houden en eventueel zelf die kat kopen ...

of ben ik ook schuldig aan heling als ik een gestolen kat koop en terug geef aan de eigenaar ?

Berichten: 1.168

Re: Ontvoerd huisdier...

Als je weet dat je gestolen goed koopt, ben je een heler. Als je het terug geeft aan de eigenaar ben je Robin Hood.

Koop dat beest toch terug als je de kans hebt.

Wat doet de prijs er in dit geval toe en vooral wat doet een mogelijke boete ertoe. Toch helemaal niets! Zo'n mogelijke prent behoor je met liefde te betalen.

Zorg er dan wel voor dat die persoon niet nog eens dezelfde streek kan uithalen, neem het beestje dan eventueel zelf in huis.

Indien de dief een hekel aan katten heeft, zal deze het diertje mogelijk snel van de hand doen. Houd advertenties op Marktplaats en http://www.dierenasiels.com/ in de gaten.

Berichten: 12.262

Re: Ontvoerd huisdier...

Op zich wel een interessante vraag, of het heling betreft wanneer je wetens een gestolen goed koopt maar met intentie het terug te geven aan de eigenaar... of zelfs een goed koopt dat van jezelf gestolen is.

Ik denk dat beide in prinipe heling zijn, omdat ze als het ware de diefstal belonen en zo min of meer een misdrijf faciliteren. Het lijkt me alleen niet erg likely dat het OM in zo'n geval zou vervolgen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Ontvoerd huisdier...

Je zou toch bijna denken dat zulke zaken tegenwoordig onmogelijk zouden zijn gemaakt door de chips.

[of-topic]Ik kan me nog een situatie herinneren waarbij ik tijdens het joggen vanuit het niks een (erg lieve en best jonge) hond achter me aan kreeg. 10 minuten wachten, niemand die op komt dagen. Ik ren verder en de hond rent met me mee... Wat moet je dan in zo'n situatie?

Hoe dan ook. Hond maar meegenomen naar het studentenhuis waar ik woon (huisgenoten natuurlijk verrast). Contact opnemen met dierenartsen ging niet meer, het was tenslotte buiten kantooruren. De dierenambulance en andere registratie methoden waren onbereikbaar of niet voor de regio. Uiteindelijk na veel omzwervingen ergens een melding kunnen plaatsen. Hond is niks tekort gekomen aan hondenbrokken en is fatsoenlijk uitgelaten (iets wat je misschien niet meteen verwacht in een studentenhuis). 's ochtends met de hond naar de dierenarts gegaan om te laten controleren op de aanwezigheid van een chip. Net toen we uit huis waren kwam de eigenaresse blijkbaar langs (die had onze telefonische melding via via doorgekregen), zijn we die net misgelopen (gelukkig konden andere huisgenoten melden dat we met de hond naar de dierenarts waren). Uiteindelijk, net toen we bij de dierenarts waren en de dierenarts de chip wou controleren kwam de eigenaresse al binnen lopen. Eind goed al goed [/off-topic]

Ik had altijd het idee dat het chippen (en vroeger tatoeeren) de bedoeling had om duidelijk te maken welk dier bij wie hoort. Een gestolen kat verkopen kan nog lastig zijn om te verkopen. Natuurlijk zijn er mensen die niet het beste met huisdieren voorhebben, maar waarom zou je dan uberhaupt een kat (of welk huisdier dan ook) aanschaffen?

Het belangrijkste lijkt me om aan te tonen dat de kat inderdaad het eigendom van de desbetreffende persoon is. Dit kan door middel van een vaccinatiepaspoort en chip verder zouden foto's waarop de kat met de eigenaar staat afgebeeld natuurlijk ook kunnen helpen (hoewel dit op zich natuurlijk geen bewijs is).
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 1.168

Re: Ontvoerd huisdier...

name='Wouter_Masselink' date='2 February 2010, 17:53' post='587723']
Je zou toch bijna denken dat zulke zaken tegenwoordig onmogelijk zouden zijn gemaakt door de chips.

.....De dierenambulance en andere registratie methoden waren onbereikbaar of niet voor de regio. Uiteindelijk na veel omzwervingen ergens een melding kunnen plaatsen. .....


Lang niet alle huisdieren hebben een chip, zodat het vinden van het baasje wat dat betreft moeilijk kan zijn. Niet iedereen gaat naar een dierenarts. Zoekgeraakte dieren of dieren die bij een asiel worden aangeboden worden aldaar na het vinden van een nieuw baasje gechipt.

Een gevonden dier kan men melden bij http://www.amivedi.nl/ De dierenambulance is er voor gewonde dieren.

Als je nog eens loopt te joggen, Wouter M ea en je komt in een soortgelijke situatie terecht, bel dan Amivedi, dat is meestal de eerste instantie waar de baas zich meldt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Ontvoerd huisdier...

Dit doet mij denken aan een rechtszaak die momenteel wordt gevoerd door twee "eigenaressen" van een poedel.

De eerste eigenaresse kreeg een hersenbloeding en vroeg aan haar zoon om haar hond te zorgen terwijl zij herstelde in een verzorgingstehuis. De zoon had daar geen zin in en wilde hem laten inslapen. Een andere dame hoorde dat en wilde wel voor het beest zorgen. Nu is de eigenaresse hersteld en wil haar hond terug, maar de tweede dame wil de hond niet teruggeven.

Ik weet het, niet helemaal hetzelfde, maar toch....
Contra principia negantem disputari non potest.

Re: Ontvoerd huisdier...

Mensen zijn "binnen gedrongen" in haar woning. Is dat geen huisvredebreuk of inbraak ? Dit is al een misdaad op zich zelf en de kat is dan alleen nog een bijzaak. Het feit dat de politie niets doet is waarschijnlijk door gebrek aan bewijzen.

Kan zij bewijzen dat er mensen bij haar zijn binnen gegaan ? Kon men soms de kat naar buiten lokken zonder binnen te gaan ? Hier klopt iets niet.

Berichten: 83

Re: Ontvoerd huisdier...

Die huisvrede breuk ( inbraak zelfs) aangifte van gedaan, en bewezen.

Maar daarmee heeft ze haar kan nog niet terug...

dat moet dan appart via een rechtzaak geregeld worden en ondertussen kunnen hun er alles mee doen.

maar ik geloof dat dit nog een staartje krijgt.

Berichten: 369

Re: Ontvoerd huisdier...

Hoe is dit nu eigenlijk afgelopen (of is het dat nog niet?)? Daar ben ik toch benieuwd naar. De kat was niet gechipt?
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Reageer