Uitlezen punt op x-as dmv excel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Uitlezen punt op x-as dmv excel

Hoi,

Ik heb geen idee of dit onderwerp hier goed staat.

Ik ben met een PWS bezig over aspirine en paracetamol.

We hebben met spectrofotometrie een ijklijn bepaald.

Om mijn vraag te beantwoorden doet het er denk ik niet toe hoe.

De gegevens die nodig zijn om een ijklijn te verkrijgen zijn de absorptie en de concentratie

conc mg/ml - trans - abs

0 0 0

0,05 58,3 0,235

0,04 61,4 0,212

0,03 69,2 0,16

0,02 77,3 0,112

0,01 86,8 0,062

0,005 93,9 0,027

61,8 0,21

Ik heb een ijklijn verkregen door de concentratie (x-as) uit te zetten tegen de absorptie (y-as)

ik moet de concentratie van het sample bepalen (dat is het laatste gegeven)

Gegeven is de absorptie 0,21. Ik heb de punten van de tabel uitgezet en daar een trendlijn door heen gemaakt.

Nu is het de bedoeling dat ik een lijn in die grafiek krijg met y=0,21, die vervolgens de trendlijn snijdt,

en loodrecht naar beneden gaat, dus naar de x-as. Hierdoor kan ik de concentratie van het sample bepalen.

Heeft iemand enig idee hoe je dit met word kan doen?

ik weet wel dat dit met coach mogelijk is, maar dit programma heb ik niet hier tot mijn beschikking.

Ik heb het bestand geupload :eusa_whistle:

Alvast heel erg bedankt!
Bijlagen
IJklijn_acetylsalicylzuur_PWS_aspirine.xls
(29.5 KiB) 422 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Uitlezen punt op x-as dmv excel

Je moet even tegen Excel zeggen dat 'ie een formule bij je raaklijn maakt. Dat doe je door rechtermuisknop op je trendlijn te klikken en dan (bij mij is het in het Engels) Format trendline -> Display equation in chart.

Dan krijg je daaruit: y = 4,842x + 0,0082 met R2 = 0,9889 (als je dat óók hebt aangeklikt).

De R2-waarde zegt je iets over de fout. Hoe dichter R2 bij 1 zit, hoe beter je trendlijn. Dit ligt aan het aantal afwijkende waarden in je verzameling. Jouw waarde is zeer nauwkeurig.

De vergelijking kun je vervolgens oplossen naar je concentratie x als je voor y die 0,21 invult.

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Berichten: 6

Re: Uitlezen punt op x-as dmv excel

echt super bedankt het is gelukt :eusa_whistle:

hier was ik zelf niet achter gekomen!

Berichten: 473

Re: Uitlezen punt op x-as dmv excel

Nog een stapje verder misschien???

De faktoren a en b van de rechte y=a*x + b in cellen zodanig dat je ermee kunt rekenen.
Bijlagen
IJklijn_acetylsalicylzuur_PWS_aspirine_Update.xls
(36.5 KiB) 453 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Uitlezen punt op x-as dmv excel

mcs51mc schreef:Nog een stapje verder misschien???

De faktoren a en b van de rechte y=a*x + b in cellen zodanig dat je ermee kunt rekenen.


Wat heeft jouw toevoeging precies voor toegevoegde waarde?

Dan had je beter de formule even kunnen omschrijven naar
\(x = \frac{y-b}{a}\)
om zo vervolgens bij iedere gewenste absorptie (y) de concentratie (x) uit te kunnen rekenen. Maar ik ben er van overtuigd dat meliiSsatjje ook wel zo handig is met formules en Excel.

Berichten: 473

Re: Uitlezen punt op x-as dmv excel

Wat heeft jouw toevoeging precies voor toegevoegde waarde?
Dat je de factoren a en b van de rechte in cellen krijgt en niet uit de grafiek moet overschrijven natuurlijk.

Want het is je misschien niet opgevallen maar cellen D13 en D14 bevatten ook formules ](*,)
Dan had je beter de formule even kunnen omschrijven naar
\(x = \frac{y-b}{a}\)
om zo vervolgens bij iedere gewenste absorptie (y) de concentratie (x) uit te kunnen rekenen. Maar ik ben er van overtuigd dat meliiSsatjje ook wel zo handig is met formules en Excel.
Inderdaad, heb te laat gezien dat de absorptie gegeven was en de concentratie gevraagd. Shame on me

Ik was dan mijn post aan het wijzigen maar dat ging niet van een leien dakje :eusa_whistle:

Vandaar de juiste versie zoals jij voorstelt ....
Bijlagen
IJklijn_acetylsalicylzuur_PWS_aspirine_Update.xls
(36.5 KiB) 302 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Uitlezen punt op x-as dmv excel

mcs51mc schreef:Dat je de factoren a en b van de rechte in cellen krijgt en niet uit de grafiek moet overschrijven natuurlijk.

Want het is je misschien niet opgevallen maar cellen D13 en D14 bevatten ook formules :eusa_whistle:


Dat had ik wel gezien, maar snapte niet goed wat je daar nou aan had.

Reageer