laminaire stroming in operatiekamer

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

laminaire stroming in operatiekamer

Beste,

ik doe onderzoek naar inblaasplafonds in OK's. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een laminaire downflow. Deze wordt gerealiseerd door lucht met een bepaalde snelheid en een bepaalde temperatuur de ruimte in te blazen. De temperatuur zorgt voor dichtheidsverschillen waardoor de koude (ingeblazen) lucht a.h.w. naar beneden valt. De snelheid van de ingeblazen lucht oefent tevens een kracht uit op de opstijgende warme lucht. Verder belemmert de apparatuur die in deze luchtstroom staat de downflow en heeft ze een een hoge warmteproductie die beiden van invloed zijn op deze laminaire stroom.

Een en ander zorgt voor een complex stromingsmodel, waaraan gerekend kan worden met CFD-modellen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van navier-stokes vergelijkingen. Deze zijn me echter veel te ingewikkeld.

Ik ben op zoek naar een "wet", formule of getal dat een verband kan leggen tussen de (opwaartse) kracht ten gevolge van de dichtheidsverschillen en de (neerwaartse) kracht ten gevolge van de inblaassnelheid.

Kan iemand me hierbij helpen? Alvast bedankt!

Jitske

Berichten: 32

Re: laminaire stroming in operatiekamer

Ja heb in het verleden wel eens veldsterkte bepaald in elektriciteits moffen van hoogspannings kabels. moet daar mee vergelijkbaar zijn.

Ik heb wel http://capella.colorado.edu/~laney/softgraph.htm succes
boem is stoppen... plons is water...

Re: laminaire stroming in operatiekamer

De software op http://capella.colorado.edu/~laney/softgraph.htm is visualisatiesoftware voor de resultaten van CFD simulaties. Je hebt dus wel eerst een CFD resultaat nodig.

Jitske, als je wat meer kunt vertellen over het werk dat je doet, kan ik je misschien helpen met het maken van een CFD model.

Groeten, Nedry

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: laminaire stroming in operatiekamer

Als je niet van Navier-stokes vergelijkingen gebruik wil maken. Wat jammer is omdat dat mooie differentiaal vergelijkingen in 3-dimensies zijn. Kun je het alleen benaderen als laminaire stroming en heb je aan de basis wetten van de thermo-dynamica genoeg, dus Bernoulli's wet, en kracht is druk maal oppervlakte enzo.

Maar ik denk niet dat je de aanname van laminaire stroom kunt houden. Je zult dus turbulente stroom op moeten nemen in je model, en dat kan alleen met de Navier-stokes vergelijkingen, of met software.

Re: laminaire stroming in operatiekamer

Gasstromen en vloeistofstromen tengevolge van dichtheidsverschillen kunnen worden beschreven met het dimensieloze kengetal van Grashof. Je moet daarvoor wel een geometrisch model kiezen en een standaard lengte in verticale richting. Grashof is waarschijnlijk wel op internet te vinden.

H.Zeilmaker.

Reageer