Lineaire waterstraal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Lineaire waterstraal

Heej allemaal,

Ik zag is keer een filmpje dat ze een lineaire waterstraal maakte. Een lineaire waterstraal is een waterstraal die niet afbreek. Dus er komen geen druppels vanaf, maar de watermoleculen lopen netjes naast elkaar. Weet iemand hoe dit heet of waar ik theorie van dit kan vinden? Ik heb namelijk al hevig gezocht op internet maar kan het niet vinden!

Berichten: 771

Re: Lineaire waterstraal

Weet niet meer waar het te vinden is, maar ik meen me te herinneren dat het allemaal kleine buisjes naast elkaar waren in 1 grote buis, en dat daardoor je straal zo recht was

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Lineaire waterstraal

Je zou kunnen googelen naar [jet AND "breakup length"]. Een van de dingen die helpt is het toevoegen van een polymeer: "In jet breakup experiments of viscoelastic fluids, polymer molecules damp disturbances. [It has been shown that] that in jet breakup of dilute and semi-dilute polymer solutions due to natural disturbances, fluids with higher apparent extensional viscosity have larger breakup lengths ... than Newtonian fluids of equal shear viscosity, density, and surface tension. " <1> <2>

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Lineaire waterstraal


Berichten: 3

Re: Lineaire waterstraal

Ik heb het gevonden.

http://www.youtube.com/watch?v=OV-IazRk0sU

Bedankt iedereen voor ze hulp

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Lineaire waterstraal

Leuk filmpje. Maar onduidelijk is waarom ze zo ingewikkeld doen. Ze maken zelf het water turbulent door het snel door een lange slang te laten stromen. Aan het eind van de slang dempen ze de turbulentie met een 'flow straightener'. Waarom was die slang precies nodig? Simpeler is het om een jet te laten spuiten uit een gaatje in de wand van een regenton. Dan is de flow straightener overbodig.

Berichten: 3

Re: Lineaire waterstraal

Tjsa amerikaans filmpje!

Maar je hebt wel een goed punt. Ik wil dit in de zomervakantie gaan bouwen. En ik denk dat ik simpel begin met een pvc buis met een gaatje aan het uiteinde en watertoevoer aan de andere kant. Kijken wat het water dan doet en dit later uitbouwen met bijvoorbeeld rietjes, de lengte van de pvc buis variëren en/of waterdruk aanpassen etc.

Misschien nog andere mensen ideeën?

Reageer