Springen naar inhoud

Mariken van nieumeghen

• Log in om te kunnen reageren

aiden

aiden

• >25 berichten
  • 90 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2010 - 18:58

Hey iedereen,

MVN is toch een rederijkerstekst? Dus een en al rethorica=1 van de 7 verboden kunsten, wetenschap?
In het boek waarschuwt Willem voor deze duivelse ambachten, maar hij beoefent toch ook rethorica?
Dus wat wilde de schrijver nou, men aan het denken zetten?

Grtz Aiden

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 februari 2010 - 00:00

Mogelijk begrijp ik je verkeerd, maar Willem Vorsterman was de (oudst bekende) uitgever, niet de schrijver. Die laatste is onbekend.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Rhiannon

Rhiannon

• >1k berichten
  • 2815 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 februari 2010 - 12:07

Bij mijn weten was Mariken van Nieumeghen een mirakelspel, afgewisseld met verbindende prozateksten; refrein op de kunst en een mysteriespel (Masscheroen), dat inderdaad zoals Klintersaas zegt is uitgegeven door Willem Vorsterman (in 1518). Het is wat taal, rijm en versbouw betreft een typische rederijkerstekst. Er bestaat een theorie dat het gaat om een oorspronkelijk Gelders prozaverhaal (ca.1475), dat later door een Antwerpse rederijker voor toneel is bewerkt, hoewel het Gelderse verhaal verder nergens voorkomt.

De titel was: "Die waerachtige ende seer wonderlycke historie van Mariken van Nieumeghen die meer dan seven jaren metten duvel woende ende verkeerde".
Hoe minder kennis, des te onwrikbaarder het oordeel.

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2609 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 februari 2010 - 15:35

Volgens mij waren het de 7 vrije kunsten in plaats van de verboden kunsten. Het getal 7 bevat enige symboliek, maar voor de rest zie ik in dat element van het verhaal niks meer.

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2542 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 06 februari 2010 - 14:10

Volgens mij waren het de 7 vrije kunsten in plaats van de verboden kunsten.

Dat klopt. Het betreft rekenkunde, meetkunde, astronomie, muziek, grammatica, redevoerings- en wijsgerige redeneerkunst. De eerste 4 vormen het zogenaamde quadrivium en de laatste 3 vormen het zogenaamde trivium.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures