Mariken van nieumeghen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 90

Mariken van nieumeghen

Hey iedereen,

MVN is toch een rederijkerstekst? Dus een en al rethorica=1 van de 7 verboden kunsten, wetenschap?

In het boek waarschuwt Willem voor deze duivelse ambachten, maar hij beoefent toch ook rethorica?

Dus wat wilde de schrijver nou, men aan het denken zetten?

Grtz Aiden

Berichten: 8.614

Re: Mariken van nieumeghen

Mogelijk begrijp ik je verkeerd, maar Willem Vorsterman was de (oudst bekende) uitgever, niet de schrijver. Die laatste is onbekend.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.363

Re: Mariken van nieumeghen

Bij mijn weten was Mariken van Nieumeghen een mirakelspel, afgewisseld met verbindende prozateksten; refrein op de kunst en een mysteriespel (Masscheroen), dat inderdaad zoals Klintersaas zegt is uitgegeven door Willem Vorsterman (in 1518). Het is wat taal, rijm en versbouw betreft een typische rederijkerstekst. Er bestaat een theorie dat het gaat om een oorspronkelijk Gelders prozaverhaal (ca.1475), dat later door een Antwerpse rederijker voor toneel is bewerkt, hoewel het Gelderse verhaal verder nergens voorkomt.

De titel was: "Die waerachtige ende seer wonderlycke historie van Mariken van Nieumeghen die meer dan seven jaren metten duvel woende ende verkeerde".
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Mariken van nieumeghen

Volgens mij waren het de 7 vrije kunsten in plaats van de verboden kunsten. Het getal 7 bevat enige symboliek, maar voor de rest zie ik in dat element van het verhaal niks meer.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Mariken van nieumeghen

Volgens mij waren het de 7 vrije kunsten in plaats van de verboden kunsten.
Dat klopt. Het betreft rekenkunde, meetkunde, astronomie, muziek, grammatica, redevoerings- en wijsgerige redeneerkunst. De eerste 4 vormen het zogenaamde quadrivium en de laatste 3 vormen het zogenaamde trivium.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer