Parallel plaatsen van een stroomgroep.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Parallel plaatsen van een stroomgroep.

Beste,

Ik ben in het bezit van twee namaak honda stroomgroepen. Deze geven elk een vermogen van 2000 watt. Nu is de vraag of ik deze mag parallel plaatsen om het dubbele van het vermogen te hebben. Dit is noodzakelijk omdat ik anders op zoek moet gaan naar een andere stroomgroep. Ik zou hier een antwoord op moeten krijgen voor 14 februari omdat ik het nodig heb voor carnaval.

het is er een op de basis van dit type

Afbeelding

mvg Gary

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Parallel plaatsen van een stroomgroep.

Je kunt deze apparaten niet parallel schakelen. Het is nl. wisselspanning, en die kun je alleen parallel schakelen als je ze synchroon kan laten lopen. Maar daar hebben deze apparaten geen voorziening voor.

Maar is het echt nodig om ze parallel te laten draaien? Kun je de verbruikers niet verdelen over beide machines?

Berichten: 12.262

Re: Parallel plaatsen van een stroomgroep.

De verbruikers verdelen lijkt me inderdaad wel verstandig... zomaar paralel schakelen zal niet gaan.

Overigens denk ik dat het -in theorie- wel zou moeten kunnen, afhankelijk van het type generator. Feitelijk zouden ze zichzelf synchroniseren doordat het electrische circuit de draaiende massa van beide generators koppelt. Of zoiets werkt hangt wel af van het type alternators dat gebruikt wordt - maar systemen die ervoor bedoeld zijn paralel te kunnen werken hebben daar uiteraard gewoon een voorziening voor... dit zou bijvoorbeeld al nodig zijn om generators te kunnen koppelen zonder ze precies gelijk te moeten starten.
Victory through technology

Berichten: 2

Re: Parallel plaatsen van een stroomgroep.

verdelen zal moeilijk gaan want het is een audio versterker die we gebruiken.

maar we gaan deze week eens proberen of eentje het kan trekken anders moeten we zoeken naar een zwaarder type :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Parallel plaatsen van een stroomgroep.

Een audioversterker van meer dan 2000 watt? Weet je dat zeker?

Stel dat het waar is, dan kun je het opgenomen vermogen van een audioversterker beperken door de volumeknop gewoon wat minder open te draaien.

Berichten: 12.262

Re: Parallel plaatsen van een stroomgroep.

Het lijkt mij ook idioot veel stroom voor een audioversterker. Uiteraard kom je die dingen wel eens tegen voor houseparties en dergelijke, maar dit is zo'n beetje het punt waarop die dingen 3 fasen willen. Misschien dat er 2000 watt op staat, maar ik zou het niet geloven zonder het op een vermogensmeter tussen de netaansluiting te zien... meten is weten, wat dat betreft!
Victory through technology

Reageer