Numerus fixus bij de toelating van nederlandse studenten geneeskunde

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Numerus fixus bij de toelating van nederlandse studenten geneeskunde

Een prospectieve studie ging na wat het effect was van de numerus fixus bij de toelating van geneeskunde studenten in Nederland. Studenten, toegelaten op basis van een selectieprocedure, werden vergeleken met studenten, toegelaten door loting.
Objectives We aimed to discover, through a controlled experiment, whether cognitive and non-cognitive assessment would select higher-achieving applicants to medical school than selection by lottery. Methods We carried out a prospective cohort study to compare 389 medical students who had been admitted by selection and 938 students who had been admitted by weighted lottery, between 2001 and 2004. Main outcome measures were dropout rates, study rate (credits per year) and mean grade per first examination attempt per year. Study rates in the 4 pre-clinical years of medical school were used to categorise students' performance as average or optimal.

Results Pre-admission variables did not differ between the two groups. The main outcome of the selection experiment was that relative risk for dropping out of medical school was 2.6 times lower for selected students than for lottery-admitted controls (95% confidence interval 1.59–4.17). Significant differences between the groups in the percentage of optimally performing students and grade point average for first examination attempts were found only in the 2001 cohort, when results favoured the selected group. The results of the selection process took into account both the assessment procedure involved and the number of students who withdrew voluntarily.

Conclusions This is the first controlled study to show that assessing applicants' non-cognitive and cognitive abilities makes it possible to select students whose dropout rate will be lower than that of students admitted by lottery. The dropout rate in our overall cohort was 2.6 times lower in the selected group.
uit: Urlings-Strop, L., Stijnen, T., Themmen, A., & Splinter, T. (2009). Selection of medical students: a controlled experiment Medical Education, 43 (2), 175-183. En als je meer over de studie zelf wil lezen, kan je eventueel ook op deze blog terecht. Waar bovendien het volgende nog te lezen valt:
The only significant difference between groups was a lower drop out rate of medical school, this was 2.6 times lower in the selected group compared to those admitted to medical education by lottery. The groups didn't differ in the percentage of optimally performing students or grade points for their first examinations. The authors explain this with the argument that the selection process excluded most of the potential drop outs.
Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 369

Re: Numerus fixus bij de toelating van nederlandse studenten geneeskunde

Hallo Dido,

Op jou profiel zag ik dat jij psychologie en geneeskunde studeert. Nu ben ik benieuwd hoe jij als student van laatstgenoemde studie tegen de afschaffing van de loting aan kijkt.

Ikzelf (hoop volgend studiejaar geneeskunde te gaan doen) ben er nog niet over uit. Enerzijds ben ik blij dat een enigszins willekeurig systeem als wat de loting eigenlijk is gaat verdwijnen, anderzijds vind ik de decentrale selectie geen (goede) oplossing. Ik denk dat er toch een centraal geregeld systeem moet zijn.

Wegens tijdgebrek laat ik de argumentatie even achterwege, maar zoals gezegd ben ik benieuwd hoe jij (en andere studenten geneeskunde) hier tegenaan kijkt.

Met groet,

Bart
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Numerus fixus bij de toelating van nederlandse studenten geneeskunde

Hoi Bart, een beetje van een toelichting... ](*,) Eerst en vooral ben ik Belgisch waardoor ik het systeem van Nederland enkel ken van horen zeggen. In België is er momenteel een numerus clausus, waardoor elke kandidaat een toelatingsproef dient af te leggen. Enkel de geslaagden kunnen beginnen aan hun eerste jaar geneeskunde.

Maar, ik ben al een tijdje afgestudeerd als arts en in die periode kon iedereen nog beginnen aan de studie. En psychologie kon ik sowieso zonder enige beperking beginnen, dus ook daar heb ik het systeem nooit aan den lijve ondervonden.

Ik kijk met gemengde gevoelens naar een numerus clausus of numerus fixus:

1. in hoeverre worden hierbij echt de zogezegd beste studenten toegelaten tot het beroep? Volgens mij zijn er heel wat vaardigheden, vooral sociale dan, die niet zomaar bevraagd kunnen worden én die minstens even belangrijk zijn dan medische vaardigheden. Verder hoor ik redelijk wat klachten over de vragen, dat er niet zomaar een goed antwoord op te geven, enz... Is dit dan een goede manier van selecteren?

2. Is een selectiesysteem wel democratisch?

3. Is het dan niet beter om te selecteren na het 1ste jaar, zodat iedereen minstens de kans heeft om eventuele tekorten weg te werken? Alleen leidt dit ertoe dat veel studenten dan zgz. nodeloos een jaar verloren hebben. Anderzijds was het natuurlijk zo dat de selectie sowieso na het 1ste jaar gebeurde, toen ik geneeskunde studeerde: iedereen kon zomaar beginnen, maar veel studenten slaagden daardoor niet in hun 1ste jaar.

4. ik kan begrijpen dat men een beperking oplegt, het heeft ook geen zin dat er teveel artsen afstuderen. Maar ik hoor vooral berichten (in België toch) dat er artsen te weinig zijn of minstens, dat er binnenkort niet genoeg zullen overblijven, dus vraag ik me af waarom een bijkomende selectie dan nog nodig is.

5. Op zich kan ik me wel vinden een goede selectie. Alleen lijkt het erg moeilijk om die te vinden.

Een goede selectie zou er dan één zijn die ook rekening houdt met de sociale vaardigheden van de student en die wat meer aanleunt bij het echte werk dat een arts doet. In principe kan het ook alleen maar een voordeel zijn voor de student als de selectie zodanig is opgesteld dat een slagen in de proef meteen betekent dat de slaagkansen voor de student in de volgende jaren behoorlijk groot is.

Verder, ik weet niet of een discussie wel thuishoort op dit wetenschapsforum, aangezien er weinig 'wetenschap' mee verbonden is... :eusa_whistle:

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Numerus fixus bij de toelating van nederlandse studenten geneeskunde

Een dergelijke discussie is niks mis mee, mocht deze nog langer lopen dan kunnen we 'm eventueel naar de studentensectie gaan verplaatsen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Numerus fixus bij de toelating van nederlandse studenten geneeskunde

Een dergelijke discussie is niks mis mee, mocht deze nog langer lopen dan kunnen we 'm eventueel naar de studentensectie gaan verplaatsen.
Lijkt me een goed voorstel voor als het hier te uitgebreid wordt... :eusa_whistle:

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 121

Re: Numerus fixus bij de toelating van nederlandse studenten geneeskunde

Hoe gaat het bij mensen die 'arts worden' als een roeping ervaren, of al lang weten dit te willen, maar toch zakken voor de 'toelatingstest'; is er bv. een herkansing?

De één komt alles aanvliegen, terwijl iemand die minder snel leert een net zo goede arts kan worden, met bv. goede sociale vaardigheden, zoals empathie, ofschoon goed exact kunnen denken ook nodig is.

Bij loting kan iemand eerst (een jaar) iets anders gaan doen en het dan opnieuw proberen, toch? Maar ja, meerdere malen uitgeloten worden (of zakken) is ook niet motiverend, maar dan kan misschien desnoods de roeping worden 'bijgesteld'.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Numerus fixus bij de toelating van nederlandse studenten geneeskunde

Hoe gaat het bij mensen die 'arts worden' als een roeping ervaren, of al lang weten dit te willen, maar toch zakken voor de 'toelatingstest'; is er bv. een herkansing?
Je kan in België zo vaak deelnemen aan de toelatingsproef als je wil, dacht ik... En elk jaar worden er 2 proeven georganiseerd (in juli en augustus).

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Numerus fixus bij de toelating van nederlandse studenten geneeskunde

Zieleleek schreef:Hoe gaat het bij mensen die 'arts worden' als een roeping ervaren, of al lang weten dit te willen, maar toch zakken voor de 'toelatingstest'; is er bv. een herkansing?

De één komt alles aanvliegen, terwijl iemand die minder snel leert een net zo goede arts kan worden, met bv. goede sociale vaardigheden, zoals empathie, ofschoon goed exact kunnen denken ook nodig is.

Bij loting kan iemand eerst (een jaar) iets anders gaan doen en het dan opnieuw proberen, toch? Maar ja, meerdere malen uitgeloten worden (of zakken) is ook niet motiverend, maar dan kan misschien desnoods de roeping worden 'bijgesteld'.
Het is in België dan ook vooral de bedoeling om de studenten die (waarschijnlijk) de studies niet aan gaan kunnen, niet de studies te laten starten. Zo worden ze niet meteen gedemotiveerd en kunnen ze meteen iets anders doen, ipv 1 of 2 jaar te 'verspillen' in de cursus geneeskunde.

Of je nu een roeping hebt, maar een paar capaciteiten mist maakt dus niet veel uit. Ofwel weet je direct dat je het niet aankan, ofwel loop je (in het systeem zonder toelatingsexamen) eerst een paar jaar opleiding, om dan pas (misschien) te moeten afhaken...

Ik geloof dat het in Nederland echt met de bedoeling is van "We hebben x dokters nodig tegen 2013". Maar voor zover ik weet, heeft dit nooit een rol gespeeld in de toelatingsexamens in België. Zo is het niet ongewoon dat mensen die nog twijfelen de toelatingsexamens afleggen, om de keuzemogelijkheid open te houden. Zo ken ik aardig wat mensen die tandarts mochten doen, maar toch iets anders kozen :eusa_whistle:
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 369

Re: Numerus fixus bij de toelating van nederlandse studenten geneeskunde

Misschien kan dit topic inderdaad beter verplaatst worden.

Oh, ik dacht dat Dido ook in Nederland had gestudeerd. Misschien handig dan om het systeem van loten uit te leggen aan onze Belgische vrienden/vriendinnen.

In Nederland is er een systeem van gewogen loting. Op basis van je gemiddelde eindcijfer (Dus van alle afzonderlijke vakken bij elkaar genomen en daar het gemiddelde van) word je ingedeeld in een klasse.

Er zijn de volgende klassen behorend bij de volgende cijfers:

Klasse A bij een 8+

Klasse B van een 7,5 tot een 8

Klasse C van een 7 tot een 7,5

Klasse D van een 6,5 tot een 7

Klasse E van een 6 tot een 6,5

Dat is de centrale loting. Dan heb je in Nederland sinds kort de decentrale selectie. Tot voor kort kon een universiteit zelf tot 50 procent van zijn eerste jaars zelf uit kiezen. Iedere universiteit mag zelf zijn of haar eisen stellen en meestal gebeurt dit door middel van 2 of 3 rondes. De eerste ronde in Groningen bijvoorbeeld bestaat uit het invullen van een sollicitatieformulier, waarna je in de 2e ronde een college moet volgen en een test maakt. Op basis van die test krijg je een rangnummer en afhankelijk van je rangnummer en het aantal 8+-ers (die als decentrale loters tellen) kun je worden toegelaten op de universiteit.

Het eerste systeem (de centrale loting) gaat er waarschijnlijk volgend jaar (studiejaar 2011 - 2012) af en wordt in het geheel vervangen door de decentrale loting. Dit betekent dat volgend jaar de universiteiten bepalen wie er geneeskunde gaan studeren.

Zo werkt het momenteel in Nederland en ik vroeg naar jullie reactie op het verdwijnen van het eerste stelsel. Ik ben vooral benieuwd hoe Nederlandse studenten die vorig jaar of het jaar daarvoor zijn ingeloot door middel van de centrale loting of de decentrale. Maar natuurlijk is het ook altijd interessant om te horen hoe onze buren erover denken.

Ik ben ook benieuwd hoe de Belgen oordelen over hun eigen systeem. Dus misschien kan Dido hier wat over kwijt?!
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Numerus fixus bij de toelating van nederlandse studenten geneeskunde

Oh, ik dacht dat Dido ook in Nederland had gestudeerd.
Neen, ik ben een rasechte Vlaming... :eusa_whistle:
Misschien handig dan om het systeem van loten uit te leggen aan onze Belgische vrienden/vriendinnen.
Dankjewel! Ik vind het in elk geval eens interessant om door te nemen hoe zo'n loting in z'n werk gaat!
Ik ben ook benieuwd hoe de Belgen oordelen over hun eigen systeem. Dus misschien kan Dido hier wat over kwijt?!
Ik weet er zelf ook niet zoveel van, Bart, maar ik merk toch dat ik maar zelden iets positiefs hoor over dat ingangsexamen. Ik lees wel vaker berichten van kandidaten die erover klagen dat de vragen of antwoorden dubbelzinnig zijn en dat jongeren die goede cijfers halen in hun Humaniora (12 - 18 jaar) toch erover klagen dat ze niet geslaagd zijn.

Al ben ik me er ook van bewust dat het vermoedelijk vooral de negatieve berichten zijn die op één of andere manier de pers halen of de ronde doen. Waardoor je een vertekend beeld krijgt, natuurlijk...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 369

Re: Numerus fixus bij de toelating van nederlandse studenten geneeskunde

Ja, dat is natuurlijk ook zo. De negatieve aspecten worden natuurlijk eerder vermeld, waardoor je eigenlijk gedwongen wordt het van de negatieve kant te bekijken. Het mooie is juist dat ik vanuit Nederland veel woorden van lof krijg voor het systeem in België, behalve dat ook ik ten oren heb gekregen dat de toelatingstoets te moeilijk schijnt te zijn. Maar daar hebben vast de mensen die vorig jaar mee hebben gedaan meer verstand van.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Reageer