Universele motor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 11

Universele motor

Hallo allemaal,

Ik had een vraag over de universele motor. Ik ben nl. een verslag erover aan het maken. Heb nu al waarvan de benaming komt, het toepassingsgebied en de voor- en nadelen.

Echter vind ik op het internet niet veel over de constructie en over de werking ervan vind ik enkel zeer moeilijk te begrijpen Engelse teksten.

Heeft iemand misschien wat bronnen voor me of kan iemand even uitleggen hoe zo'n motor nou exact werkt want hij kan dus draaien op AC en DC.

Alvast bedankt,

Pim

P.S.: Een andere naam voor deze motor is AC/DC motor. Ook gelijkt de constructie sterk op die van een seriegelijkstroommotor.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Universele motor

Ook gelijkt de constructie sterk op die van een seriegelijkstroommotor.
Daar heb je eigenlijk de essentie te pakken. Als je bij een seriegelijkstroommotor de voedingsspanning ompoolt zal hij nog steeds dezelfde kant op draaien. Dus zal hij het ook op wisselspanning doen.

In plaats van op internet rond te struinen zou je ook eens naar een bibliotheek kunnen gaan, daar hebben ze van die papieren boeken waarin zulke dingen vaak veel diepgravender worden behandeld.

Een alternatief is om zo'n motor eens in natura te bekijken. Boormachines en stofzuigers hebben vrijwel altijd een universele motor.

Berichten: 11

Re: Universele motor

Alvast bedankt voor de uitleg.

Mijn familie heeft een electrobedrijf dus dat komt zeer goed uit. Ik zal zeker ook eens een kijkje gaan nemen in de bibliotheek. (Heeft iemand misschien een idee hoe zulk soort boeken noemen want heb eens gekeken in de calogus van onze bibliotheek maar vind enkel dingen over motoren (die 2-wielers))

Het enige wat me nu nog onduidelijk is is hoe zo'n seriegelijkstroommotor werkt en hoe die ompooling juist werkt (en waarom).

Reageer