The lancet trekt artikel over vaccinaties en autisme terug

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

The lancet trekt artikel over vaccinaties en autisme terug

The Lancet trekt artikel over vaccinaties en autisme terug



Het wetenschappelijke tijdschrift The Lancet heeft een twaalf jaar oud artikel over het verband tussen autisme en vaccinaties dinsdag teruggetrokken.


Dat gebeurde nadat het Britse tuchtcollege de hoofdonderzoeker, de Britse arts Andrew Wakefield, vorige week berispte wegens ernstige professionele nalatigheid.


In zijn onderzoek beweerde Wakefield dat hij bij twaalf kinderen een verband had aangetoond tussen de BMR-vaccinatie (bof, mazelen, rode hond) en autisme. De publicatie veroorzaakte paniek en vaccinatie-angst bij ouders. Vooral in Groot-Brittannië daalde de vaccinatiegraad aanzienlijk.


Lees meer: http://www.volkskrant.nl/wetenschap/articl...t=Google+Reader


Bron: Volkskrant.nl

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: The lancet trekt artikel over vaccinaties en autisme terug

Maar ondertussen is al jarenlang het kwaad geschied... Teveel ouders beslissen hun kinderen niet meer te laten vaccineren omdat een vaccin tegen MBR autisme zou veroorzaken... Met zelfs websites die volledig gewijd zijn aan het leggen van een zogenaamd wetenschappelijk verband tussen een vaccin en allerlei ziektes, zoals autisme, diverse allergieën, enz...


Het zou me ten zeerste verwonderen mocht de antivaccinatie lobby haar stellingen nu ook gaan herroepen!


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: The lancet trekt artikel over vaccinaties en autisme terug

Het zou me ten zeerste verwonderen mocht de antivaccinatie lobby haar stellingen nu ook gaan herroepen!

Per definitie niet natuurlijk.


Wat mij meer interesseerd is dat het de Lancet, een van de beste wetenschappelijke tijdschriften op dit gebied er 12 jaar over deed om het terug te roepen.

Peer-review, meer rotte-peer review.


Van mij mogen ze dit vaker doen, als men erachter komt dat een raport niet goed genoeg is, het weghalen.

Berichten: 49

Re: The lancet trekt artikel over vaccinaties en autisme terug

Wetenschappelijk onderzoek hoeft niet altijd te kloppen, als ze dit gelijk hadden gedaan zouden ze veel minder kans op subsidies ontvangen, voor volgende onderzoeken.


Wetenschap is cruciaal, geloven dat wetenschappelijke verklaringen kloppen is cruciaal, ook al is het niet altijd waar, anders zou de technologie van nu flink achterlopen als men wat voorzichtiger was op onderzoeksgebied.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: The lancet trekt artikel over vaccinaties en autisme terug

Daar ben ik in het licht van dit onderwerp totaal niet mee eens.


Natuurlijk is wetenschap goed, maar je kan niet bevooroordeeld zijn in de wetenschap.


Elke wetenschapper baseert zich op wetenschappelijke tijdschriften, een fout daar in is dus niet te accepteren.


we stand on the shoulders of giants (Newton). dan kan een zo'n gigant natuurlijk geen liegenbeest zijn.

Berichten: 49

Re: The lancet trekt artikel over vaccinaties en autisme terug

DePurpereWolf schreef:Daar ben ik in het licht van dit onderwerp totaal niet mee eens.


Natuurlijk is wetenschap goed, maar je kan niet bevooroordeeld zijn in de wetenschap.


Elke wetenschapper baseert zich op wetenschappelijke tijdschriften, een fout daar in is dus niet te accepteren.


we stand on the shoulders of giants (Newton). dan kan een zo'n gigant natuurlijk geen liegenbeest zijn.

Nee... maar uiteindelijk had hij toch minder gelijk :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: The lancet trekt artikel over vaccinaties en autisme terug

Dragoniter heeft natuurlijk gelijk dat het onnodig (en onmogelijk) is te streven naar 0% fouten in tijdschriften: wetenschap moet gezien worden als een zichzelf corrigerende machine. Maar DPW heeft het (toch zeker in eerste instantie) over het manipuleren van data. Zoiets is zonder enige twijfel onaanvaardbaar, en terugtrekken van het artikel is een minimum van consequenties die hieraan moeten vasthangen. Veel heeft dus te maken met de definitie van 'niet goed genoeg'.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: The lancet trekt artikel over vaccinaties en autisme terug

Als het inderdaad klopt wat 'De Morgen' schrijft:
Een Brits medisch college oordeelde vorige week dat de Amerikaanse arts die het artikel had geschreven "oneerlijk en onverantwoordelijk" had gehandeld. Zo verzweeg Andrew Wakefield dat hij werd betaald om advies te geven aan advocaten van ouders die vonden dat hun kinderen schade hadden opgelopen door de bmr-prik.
uit: 'De Morgen'

Dan zijn er toch echt wel aanwijzingen dat de studie niet onafhankelijk gebeurde en er mogelijks (vermoedelijk?) gesjoemeld werd... En dat mag voor mijn part streng worden aangepakt!


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer